Summer of Reading Women 2016

DSC_0532

Sidste år deltog jeg i udfordringen “Summer of Reading Women” som en del af gruppen 500 Great Books By Women på goodreads. Det går ud på at læse bøger af kvindelige forfattere i løbet af sommeren – dog behøver man ikke udelukkende læse kvindelige forfattere, ideen er blot at man læser flere bøger af kvinder end man ellers ville. I år har de ikke samme udfordring, men 2016 er i stedet “the year of reading women of color”, som jeg også lige er begyndt at deltage i, så flere af bøgerne på min sommerliste er af WoC forfattere (de er markeret med en *). Ideen her er selvfølgelig at man får læst mere diverst end man plejer, og det har også sendt mig på en rejse ud på nettet og i boghandlere for at finde bøger, der ville passe. I kan finde gruppen og udfordringen/projektet her.

Jeg har dog tænkt mig selv at lave en “summer of reading women”, som kommer til at gå fra i dag, d. 16 Juni til d. 16 September, så cirka 3 måneder. Jeg har tænkt mig primært at læse bøger af kvinder, da jeg har gang i et længerevarende projekt, der handler om at jeg skal have læst lige så mange bøger af kvinder, som af mænd. Lige nu er det meget ujævnt fordelt; jeg har læst 333 bøger af mænd og 168 bøger af kvinder. Så det kræver lidt dedikation, hvis jeg vil skabe balance.

I er velkomne til at deltage med mig, bare en lille smule! Jeg bruger hashtagget #SoW16 og #SummerofWomen16 på twitter og instagram, så I er meget velkomne til at tagge alle de bøger I læser af kvinder med det, ligemeget om I er med eller ej. Så kan jeg få lidt inspiration!

Min liste består af alle mulige forskellige slags bøger. Jeg er ikke sikker på, hvor mange af dem jeg når igennem, og jeg ender sikkert med at læse en del, der ikke er på listen. Sidste år nåede jeg igennem 18 bøger, tror jeg. Jeg har en del flere planer i år, så jeg har sandsynligvis puttet flere bøger på den her liste end jeg med rette kan nå igennem. Vi må se! Foreløbig ser den således ud:

  1. H is for Hawk – Helen Macdonald
  2. Simon Vs. The Homo Sapiens Agenda – Becky Albertalli
  3. Alt må vige for natten – Delphine de Vigan
  4. Who Fears Death – Nnedi Okorafor-Mbachu*
  5. Binti – Nnedi Okorafor-Mbachu*
  6. Eichmann in Jerusalem – Hannah Arendt
  7. Human Acts – Han Kang*
  8. The Vegetarian – Han Kang*
  9. The Memory of Love – Aminatta Forna*
  10. So Long a Letter – Mariama Bâ*
  11. Mambo in Chinatown – Jean Kwok*
  12. Midnight Robber – Nalo Hopkinson*
  13. The Earthsea Quartet – Ursula Le Guin
  14. Jonathan Strange and Mr. Norrell – Susanna Clarke
  15. A Breath of Life – Clarice Lispector
  16. The Secret History – Donna Tartt
  17. The Girl Who Soared Over Fairyland – Catherynne Valente
  18. Forbandede Kærlighed (Ugly Love) – Colleen Hoover
  19. War’s Unwomanly Face – Svetlana Alexievich
  20. Hvor intet bryder vinden – Leonora Christina Skov

Jeg glæder mig! Jeg fik ferie i går (endelig), så nu er det bare med at komme igang, og få læst nogle fantastiske bøger i det gode (eller indimellem knap så gode) vejr. God sommer til jer alle sammen 🙂

12 thoughts on “Summer of Reading Women 2016

  1. Ihh det lyder vildt godt! Jeg vil meget gerne deltage så vidt som muligt 😀 Hvor sjovt at du har læst mere af mænd end kvinder – jeg tror faktisk, at det er omvendt hos mig?
    (P.S. GLÆD DIG TILFORBANDEDE KÆRLIGHED <3)

    Jeg har lavet en liste her, hvor jeg forhåbentlig kommer igennem nogle af dem:
    Simon Vs. The Homo Sapiens Agenda – Becky Albertalli
    Love & Misadventure – Lang Leav (hæhæ <3)
    The Truth about Forever – Sarah Dessen
    The Gracekeepers – Kirsty Logan
    A Court of Mist and Fury – Sarah J. Maas
    When We Collided – Emery Lord
    Elsk min knækkede glorie – Christina Ingerslev
    Vrangside – Majken Sonne
    Dragerne – Julie Kagawa
    Bare en dag – Gayle Forman
    Hvis bare du var min – Jenny Han

    Like

    1. Jaaa, det ville være så fedt ^_^ Det er ret nice det er omvendt for dig! Jeg tror det er fordi jeg ikke har læst så meget YA, faktisk. For der er det overvældende kvinder, der dominerer 😀 Jeg har tilgengæld læst en del klassikere, og det er oftest mænd, ha. Og Jeg glæder mig så meget til Forbandede Kærlighed!

      Det er en rigtig god liste! Der er flere af dem, jeg kender, så hvis du anmelder dem godt, kan det være jeg også skal prøve dem 😉 Hvis bare du var min ELSKEDE jeg, så den håber jeg også du kan lide. Og jeg håber du kan give Lang Leav den kærlighed, jeg ikke kunne 😀

      Like

  2. Det er virkelig et fint initiativ – jeg prøver også at få flere kvinder ind i min læsning, da mine boghylder også er domineret af mænd. Jeg hopper i hvert fald gerne med på vognen, men jeg skal lige summe over, om jeg vil lave en liste eller om jeg bare tager det, som det kommer. 🙂

    Like

Leave a Reply

