Litterært Stævne på Krabbesholm Højskole (dag 3-5)

Onsdag d. 13/7

Onsdag formiddag var ret afslappet, og jeg brugte det meste af den på at sove. Ikke fordi jeg ikke havde sovet nok, var bare så sindssygt træt alligevel. Det der med at skulle tænke, lytte, forstå og deltage hele dagen er lidt hårdt for kroppen i længden.

Efter frokost tog vi tilgengæld på tur! Vi var på St. St. Blicher tur med Knud Sørensen som guide. Vi startede med at køre i bus til et mindre, hyggeligt Blicher museum. På vejen derud fortalte Knud Sørensen om Blichers liv, forfattervirke og små anekdoter om de steder vi kørte forbi, der havde med Blicher at gøre. Jeg har aldrig selv læst Blicher, og ved meget lidt om ham, så hele turen var vældigt informativ og vakte en ret stor interesse for Blicher hos mig. Specielt fordi han, udover at være en dygtig forfatter, virker til at have været forholdsvist progressiv i sine ideer og holdninger. Han mente f.eks. ikke at man skulle straffe “faldne kvinder”, men i stedet hjælpe dem med at komme på fode igen, og da der blev udgivet en tekst mod jøderne skrev Blicher tilbage og gendrev deres argumenter. Hans kone var ham dog utro (på hans fødselsdag!) og han forviste hende til Randers, men måtte se i øjnene han ikke kunne undvære hende og så kom hun tilbage igen. Museet vi besøgte havde en ret tilfældig samling af Blicher genstande, men havde tilgengæld en rigtig fin fugelsamling, og havde stillet alle fuglene fra Blichers digtsamling “Trækfuglene” op ved siden af deres dertilhørende digt. Jeg talte kort med Asger Schnack senere og spurgte hvor man skulle starte med Blicher. Han roste Trækfuglene til skyerne, som noget af det bedste danske poesi nogensinde. Blichers Fragmenter fra en landsbydegns dagbog var også et must-read, og derefter Hosekræmmeren. Med de tre burde man være dækket ind, og så er det jo bare at komme igang.

Denne samtale fandt sted eftet Asger Schnacks foredrag. For han var nemlig på højskolen for at fortælle lidt om Jens August Schade – hvilket han gjorde ganske fremragende. Jeg ved heller intet om Schade (der tegner sig et billede af et ret stort hul i min viden om dansk litteratur). Schnack fortalte om forfatterskabet, læste højt, og gav mig mere end noget andet lyst til at læse Schade lige nu og her. For Schade er himlen både på jord og i himlen. Den kan findes begge steder, ér begge steder. Hvilken smuk tanke, hvilken vision. Schnack kastede også om sig med referencer og anbefalinger og jeg gjorde mit bedste for at skrive dem nedog huske dem. Der blev blandt andet sagt at Schades eneste værdige efterfølger er F. P. Jac, og hvad kan man så gøre andet end at tænke “Ham må jeg også læse!”. Efter foredraget var der fernisering, da det hele er lidt i anledning af at Krabbesholm Højskole og Forlaget Gladiator har indgået et samarbejde om at udgive bøger af og om Schade (i en Schade serie), hvor af den første er blevet trykt på selve højskolen (og det samme vil ske for de andre). Så der var en udstilling om bl.a. bogen, som vi alle fik et eksemplar med hjem af, og hvor Asger Jorns illustrationer, der er inde i bogen, også var udstillet i større format. Der var også lidt udstilling om et andet af højskolen og forlagets ideer, nemlig Hundrede Manifester. Som er en bog sammensat af små tekster og billeder om det at skrive, at lave kunst osv. Dette var bind 1, og der skal selvfølgelig en dag være hundrede.

Jeg ville gå igang med at læse Schade med det samme, men bogen har simpelthen sider, man er nødt til at skære op! Jeg elsker den slags. Det er så gammeldags og giver følelsen af at man står med en ægte bog mellem hænderne. Hvilket er fjollet, for alle bøger er ægte, men hvis man er lidt en nørd i forhold til design, cover og bogens materialitet, så er det altså fantastisk. Den er så flot, og så hedder den “Den Himmelske Elskov Paa Jorden”. Helt ærligt. Jeg smelter.

DSC_0640-001

Sidst på aftenen sad jeg ved Gladiators bord med bøger man kunne købe, og Asger Schnack kom forbi og talte lidt. Egentlig fordi han fik lov at låne et sengetæppe af en af pigerne (det var lidt koldt udenfor), et sengetæppe hun havde med hjemmefra, sammen med sit eget håndklæde. Det var fantastisk, mente han, så havde man respekt for egen velvære. Så der sad han og talte med os om Blicher, om litteraturen, og specielt om Trækfuglene, som man virkelig bør læse. Han inviterede selv 32 digtere til at skrive deres egne versioner af digtene i en bog kaldet Ny Trækfuglene i 2014. Indimellem rejste han sig og i et forsøg på at få sengetæppet bedre rundt om skuldrene kastede han lidt rundt med det som en kappe.

Der blev spurgt om den bedste bog han nogensinde havde læst, og så sagde han J.P. Jacobsen. Faktisk har han for nylig lavet en top 3 på facebook over bedste danske bøger, og det var alle sammen J. P. Jacobsen. Vi spurgte ham også om han kunne anbefale nogle af Gladiators bøger, han svarede prompte “Altså, jeg har jo skrevet en af dem!”. Men udover hans egen bog, så anbefalede han os Min far er en tiger af Sara Roepstorff, Om Mørke af Josefine Klougart (en af os sagde “jeg synes den er lidt dyster” og Asger svarede “det synes bogen jo også selv”, ha), samlingen af Emil Bønnelycke historier i sandalserien (specielt Spartanerne), og så Henrik Bjelkes Hundrede Postkort fra Helvede. Så der var lidt fuldstændigt uofficielle anbefalinger.

DSC_0644

DSC_0638-001

Torsdag d. 14/7

Morgenen startede med oplæsning fra nogle af de undervisere, der er på kurset. Lars Frost lagde ud, efterfulgt af Kristina Nya Glaffey, og derefter Ida Marie Hede, der som den eneste vist læste op af nyt materiale. Efter en lille pause læste Josefine Klougart op, også af en ny tekst, og til sidst kom Andreas Pedersen, der debutterer med en bog på Gladiator til efteråret eller næste år – og som er en af underviserne på læseholdet. Det er altid fedt at høre dem læse op, både for at få et lille indblik i enten noget nyt de er igang med, eller få en idé om det de har skrevet, og måske få inspiration og lyst til at læse dem. Og, som jeg hørte et par af dem tale om, da jeg gik forbi dem bagefter, så er det rart for os kursister at have noget på underviserne, i den forstand at vi udlægger os selv (specielt dem på skrive og tegneholdene), uden måske at vide, hvad vores undervisere laver eller hvad de kan. Så det er rart også at se dem stå og læse højt fra deres forfatterskaber. Man føler også man kender dem lidt bedre bagefter.

Vi tilbragte eftermiddagen på læseholdet med at læse et par tekster af Ida Marie Hede (der underviser et af skriveholdene). Vi læste “Omstillingsdamen”, “Hullet”, og til sidst “Modehjerte”, der lige er kommet i det nyeste Texas Longhorn. Det var ret spændende, også fordi meget få af os faktisk havde læst noget af hende før, og fordi hendes tekster er ret vilde, og ikke altid så ligetil. Selv den af hendes tekster, det var lettest at “forstå” var stadig ret kompliceret at gå til. Hun skriver med kompleksitet og ambivalens, hvor meningen ikke står lysende klart, men må graves frem og der stadig ret tøvende. Det gav rigtig god mening at tale om dem med andre, for hvis jeg selv havde læst dem var jeg potentielt blevet meget frustreret.

Om aftenen kom Lilian Munk Rosing forbi og talte om Pixar og Lacan! Hvem skulle have troet de to ting passede sammen? Det handlede mere specifikt om hvordan Pixar i sine film tematisere spørgsmålet om hvad der animerer mennesket. Altså, hvad der driver os frem i livet – hvad vores sjæl, så at sige, er. Pixar giver forskellige bud. Rosing viste bl.a. et klip fra Ratatouille, hvor rotten, Remy, styrer mennesket Alfredos bevægelser, da denne ikke vil vågne op. Det bliver altså et billede på sjælen som en rotte; rotten som det sublime, der hæver sig op, men også sjælen som noget ekstrementalt, et affaldsdyr. Det er foreningen mellem højt og lavt, mellem det sublime og det ekstrementale. Jeg kunne nok godt nedskrive alle mine noter, men det ville aldrig blive helt så godt som Rosings foredrag. Hendes bog om emnet er lige udkommet, den hedder Pixar With Lacan: The Hysteric’s guide to animation og den gennemgår alle Pixars langfilm (pånær Brave) i forhold til Lacan. Jeg har lidt lyst til at læse den.

DSC_0654

DSC_0666

DSC_0667

DSC_0683

DSC_0691

Fredag d. 15/7

I dag, nu hvor jeg skriver dette, er det fredag. Om lidt er der samtale mellem Hans Otto Jørgensen og Halfdan Pisket om Piskets graphic novel trilogi (Desertør/Dansker/Kakerlak). Derefter er der værksted og i aften er der oplæsning, hvor de elever der har lyst, kan læse deres tekster op. Samtidigt med at det tegneholdet har arbejdet på bliver vist frem. Og så er der fest til sidst. Jeg skal desværre afsted i eftermiddag og med et fly mod Spanien på meditationsferie, så jeg kommer ikke til at være med. Det var ellers en af de bedste aftener sidste år.

Men det har igen i år været en fornøjelse at være med. Jeg er blevet en bedre læser, har mødt nogle fantastiske mennesker, blevet inspireret til at læse flere bøger, og har spist latterlig god mad. Ikke den værste måde at tilbringe sin sommerferie.

2 thoughts on “Litterært Stævne på Krabbesholm Højskole (dag 3-5)

  1. Det lyder til at have været sådan en god uge! Virkelig mange interessante mennesker og inputs, du har fået, tak for at give dem videre. 🙂 Jeg tænker stadig lidt over pointen i dit andet indlæg om Beckett og om at det er et privilegium at få jeget til at forsvinde, det var en ret vild (og sand!) tanke, synes jeg.

    God ferie til Spanien. 🙂

    Like

Leave a Reply

