“Binti” af Nnedi Okorafor

(Binti af Nnedi Okorafor, udgivet: 2015, Tor, English review.)

cover-binti

“I was on the threshold now, between home and my future.”

Binti vandt Nebula Prisen i 2015 for bedste novella, og det var i den forbindelse jeg hørte om den første gang. Generelt blev der talt en del om den prisuddeling da størstedelen af vinderne var kvinder, hvilket, for at sige det mildt, sjældent sker når der kommer til sci-fi/fantasy. Jeg kiggede nærmere på en del af vinderne, heriblandt Binti, og blev ret forelsket i coveret. Det er fantastisk. Blandingen af farver, stjernerne i baggrunden, fonten der straks afslører, der er tale om science fiction. Og så er det en sort kvinde, der er hovedpersonen. Ja tak.

Det er dog sjældent jeg læser novellaer, for oftest synes jeg de er lidt for korte. Det skete også her, selvom jeg er med på det er en lidt fjollet ting at bebrejde en novella, for længden er jo en del af pointen, en del af hvad, der gør den, hvad den er. Man må stole på at forfatteren ved, hvor lang deres historie har brug for at være, og selvom jeg sagtens synes Binti kunne bære 100 sider mere, så fortæller den også sin historie helt tilfredsstillende på 90 sider. Ønsket om flere sider er nok blot mit ønske om flere detaljer, jeg må lære at stille mig tilfreds.

Nnedi Okorafor er en Nigeriansk/Amerikansk forfatter, og hendes Nigerianske rødder kommer også klart til udtryk i Binti. Hovedpersonen er for det første sort, har sit hår flettet og kroppen smurt ind i en slags creme, lavet af olie og jord (det kaldes otjize) – det vi kan se hende tage på, på coveret af bogen. Det er integreret del af hendes kultur, og en del af det, der forbinder hende til hendes familie og samfund – men også noget af det, der straks gør hende anderledes fra alle andre. Binti, som er navnet på hovedpersonen, er fra jorden og en del af Himba folket, der aldrig har forladt jorden, men alligevel er de bedste til at lave “astrolabes”, en slags computer som alle bærer med sig. Binti ønsker dog mere fra livet end at lave astrolabes, og da hun har et exceptionelt genialt matematisk sind, tilbydes hun en plads på Oomza Universitet, en plads hun, på trods af hendes families misbilligelse, vælger at takke ja til. Dernæst går turen væk fra jorden og ud i rummet, til en anden planet og et helt nyt liv. Hun er den første af sit folk, der forlader jorden, og hendes status som outsider bliver hurtigt etableret, men samtidigt er hun omringet af personer, der er lige så geniale som hende selv, og hun bliver langsomt en del af et nyt fællesskab.

Men lige som det går allerbedst bliver deres skib angrebet. Og Binti har pludselig meget større problemer end hvorvidt hun passer ind; hendes eneste mål nu er at overleve og, hvis hun kan, forsøge at afværge en krig.

Jeg var imponeret over den verden og det univers Okorafor præsenterer os for, og den episke problemstilling hun får sat op på så kort tid, endda uden at den føltes forhastet. Det er en verden hvor folk som Binti, der forstår matematik på et helt unikt plan, bruger deres viden til at skabe organismer, der er delvist mekaniske, delvist organiske, og kan rejse i rummet. Binte og andre som hende formår at forene de forskellige dele af universet, formår at se en større sammenhæng, som de bruger til at fremme udvikling. Jeg var vild med det, fordi det er så anderledes en verden. Okorafors innovation og forfriskende tilgang til kendte genrer og troper var også en af de ting, der imponerede mig i Who Fears Death. På trods af blot at have 90 sider, så følte jeg hendes univers stod overraskende klart frem, selvfølgelig var der en masse jeg ønskede at vide mere om, men jeg følte jeg forstod grundstenene, og gav mig et ønske om at vide mere (og der kommer heldigvis en to’er på et tidspunkt).

Mere end noget andet så er det dog en fortælling om at turde møde det fremmede med et åbent sind – og turde være fremmed blandt individer (aliens eller ej), der ikke ligner dig, der enten ser ned på dig eller frygter dig. Det er en historie om forståelse og tilgivelse. Jeg var specielt fascineret af forholdet mellem Okwu og Binti, der virkelig sætter i relief det der kan ske, når to meget forskellige individer møder hinanden under ekstreme omstændigheder.

Det er en kort, hurtigt læst bog, som jeg af mange mangfoldige årsager kan anbefale jer at læse. Om ikke andet, så i hvert fald fordi den gør sit til at give science fiction genren et mere diverst ansigt (hvilket det desperat har brug for) og et meget friskt pust.

2 thoughts on ““Binti” af Nnedi Okorafor

Leave a Reply

