“Indimellem holder de af hinanden” af Charlotte Strandgaard

(Indimellem holder de af hinanden af Charlotte Strandgaard, 1969/2014, Forlaget Gladiator.)

DSC_0067

Jeg var på højskole kursus med Forlaget Gladiator, og de havde et bord med deres bøger på, hvis nu man følte sig fristet til at købe en af dem. Jeg endte ved det bord en del gange, bare for at bladre lidt tilfældigt, se på forsider eller tjekke bøger ud, som en forfatter lige havde talt om. Jeg fik bladret i Indimellem holder de af hinanden, og blev vildt fascineret af dens form. Den består af 81 tekster, aldrig mere end en side, ofte blot et par eller én enkelt sætning. Det er ikke en roman med en konkret handling som sådan, selvom man, når man læser den igennem, genkender hvad der måske kunne være forskellige, lidt fragmenterede handlinger, men der er også en følelse af at hver tekst kan læses som fuldstændigt afskærmet fra de andre.

Det er selvfølgelig umuligt, mennesket er designet til at se mønstre og forbindelser, men det giver følelsen af at det er en roman man kan slå op i og læse løst i indimellem. Jeg læste den igennem fra start til slut til den første gang (og det tog nok under en time, den er ret kort), men derefter bladrede jeg bare lidt. Jeg bladrer stadig lidt i den indimellem. Genlæser mine yndlingspassager, slår tilfældigt op og læser, hvad der dukker op. Det giver nærmest mere end at læse dem i rækkefølge, for når man slår tilfældigt op, så er man underligt fokuseret på det ene tekststykke man lige har fundet. Det er næsten som at læse det for første gang, men uden at jeg læser hurtigt for at komme videre til næste side. Jeg er bare på den ene side, ved den ene tekst. Det elsker jeg.

Derudover så er den virkelig godt skrevet. En refleksion over parforhold, kærlighed, hverdagslivet (og kvindelivet) og alt, der følger med; abort, ægteskab, mænd, kvinder. Den har lidt at sige om mange ting, og den giver os flere scener fra forskellige perspektiver. Jeg var også overraskende rørt. Der var en følelse af ægthed over hver tekst, som om den er skrevet med vrangen ud. Så meget af det virkede så rigtigt, så genkendeligt. Jeg så mig selv reflekteret tilbage fra en mat papirsside. Som her f.eks.:

“63. Hun vil så gerne, hun har en sikker fornemmelse af, hvordan det hele bør være. Det er bare så svært at overkomme det. Organisationen, javist. Ikke påtage sig mere, end man kan overkomme. Sådan skal det være. På den anden side de uventede ting er spændende. Overblik i alle livets situationer, det lyder godt og rigtigt. Så er der bare lige det med åbenhed og evne til at omstille sig på de forskellige krav fra alle sider, de to ting skal helst følges ad med overblikket og organisationssansen. Det er holdningen, det kommer an på, men holdningen viser sig i handlingen. Så er hun tilbage hvor hun slap. Hvordan skal hun gøre de rigtige handlinger og hvornår og hvorfor?”

Lige det citat er en nærmest satirisk fremstilling af, ikke bare vindens lod (selvom det specielt omhandler det), men også det moderne, normale menneskes lod i livet. Og så er det rædsomt genkendeligt. Jeg går ofte i panik over alt det, jeg skal være på én gang. Hvordan gør jeg det rigtige, hvornår gør jeg det? Hvorfor? For hvem?

Det er så forvirrende det hele. Strandgaard fanger det perfekt. Specielt i forhold til kærligheden. En rigtig fin bog, jeg egentlig tror vi alle sammen kan få noget ud af.

Som Asger Schnack siger i forordet, så er det en slags collage over livet, og alle de tomrum og al den kommunikation, der eksisterer eller mangler mellem mennesker. Og også alt det vi deler med hinanden, hvor besværligt, smertefuldt, forvirrende og smukt det så end er.

One thought on ““Indimellem holder de af hinanden” af Charlotte Strandgaard

Leave a Reply

