The currently reading tag

Jeg blev tagget af den søde Rikke ovre på Flyv med mig, så tænkte jeg hellere måtte være med!

DSC_0086

– Hvor mange bøger læser du ad gangen?

Jeg læser som regel kun én bog ad gangen. Og hvis jeg læser flere, så er det sjældent fordi jeg skifter mellem dem, men som regel fordi den første bog jeg startede på ikke helt fangede mig og jeg derfor læser noget andet inden jeg vender tilbage til den. Jeg prøver så vidt muligt altid at færdiggøre bogen jeg er ved at læse før jeg starter på en ny. Så føler jeg mig også mere fordybet i lige præcis dét univers.

– Hvis du læser mere end én bog, hvordan bestemmer du så, hvornår du skal skifte mellem de pågældende bøger?

Som sagt, hvis jeg læser mere end én bog ad gangen, så skifter jeg fra den ene til den anden når det jeg læser begynder at kede mig. Det er dog ikke så tit jeg skifter tilbage til bog 1 før jeg er færdig med bog 2. Jeg kan altså bedst lide bare at læse én bog ad gangen.

– Skifter du bogmærke undervejs i en bog?

Ha, ja, absolut. Hvis det er en bog jeg har med på rejse, så passer jeg lidt mere på bogmærket, men når jeg læser derhjemme så forlægger jeg hele tiden mine bogmærker og må finde et nyt. Hvilket er let, for jeg læser i min seng og i vindueskarmen lige ved siden af er der et krus fyldt med bogmærker (det er Neil Gaiman og Amanda Palmer kruset du kan se oppe på billedet!). Så de fleste bøger har haft et par bogmærker i sig.

– Hvor opbevarer du bøgerne, du er i gang med at læse?

I vindueskarmen ved siden af min seng ligger både den bog jeg er ved at læse og de bøger jeg regner med at læse bagefter. Det er en lille to-read stak jeg har til at ligge der. Som regel tager jeg dog også min bog med mig steder hen, hvis jeg skal på arbejde eller på uni eller andet, hvis nu jeg får lidt tid til at læse.

– Hvad tid på dagen bruger du mest tid på at læse?

Nok eftermiddag. Jeg får absolut læst mest på dage hvor jeg bare kan vågne, sætte mig op i min seng og begynde at læse. Og så ikke stoppe før jeg er færdig. Jeg læser også om aftenen, men der får jeg læst mest hvis jeg er beyndt allerede om eftermiddagen og kan læse hele aftenen også. Jeg læser selvfølgelig på alle tidspunkter af døgnet, men oftest og mest om eftermiddagen.

– Hvor længe læser du typisk ad gangen?

Så længe jeg kan! Som regel i hvert fald et par timer, men foretrækker faktisk at have hele dage, hvor jeg ikke laver andet end at læse. Hvis jeg kan, så færdiggør jeg mine bøger samme dag – eller et par dage efter – jeg er begyndt dem. Tager det mig mere end en uge at læse en bog, så er der noget galt. Så jeg læser i ret lange stræk, gerne mange timer ad gangen. Mest af alt kan jeg lide at have tid til at kunne blive ved med at læse til jeg ikke gider mere, ha.

– Læser du indbundne bøger med eller uden smudsomslag?

Det er forskelligt, indimellem med og indimellem uden. Det tænker jeg faktisk ikke så meget over. Hvis bogen er meget tyk, så plejer jeg at tage det af, fordi tunge bøger lettere glider ud af mine hænder og jeg er bange for jeg i processen skulle rive omslaget i stykker. Hvis det er meget pænt omslag, så tager jeg det som regel også af, fordi jeg gerne vil passe på det.

– Hvilken stilling læser du oftest i?

Siddende. Jeg læser oftest i min seng eller ved mit skrivebord, og det er altid siddende. Indimellem læser jeg liggende, men så har jeg en tendens til at falde i søvn, så det er ikke optimalt.

– Tager du bogen/bøgerne med dig, når du skal noget?

Ja! Det kommer an på hvad jeg skal dog. Hvis jeg tænker der er mulighed for at jeg kan få læst lidt eller der vil være spildtid, så tager jeg noget at læse med. Selv tidspunkter hvor jeg ved der ikke rigtigt vil være tid til det, kan jeg finde på at tage en bog med alligevel, man ved jo aldrig. Jeg pakker også ofte min kindle i stedet for at tage en fysisk bog med, den er lidt mindre og lettere, og så har jeg altid et eller andet. Specielt hvis jeg er ved at læse en bog, som jeg synes er rigtig pæn, så plejer jeg ikke at tage den med mig, af frygt for at der sker noget med den. Der bliver det min kindle eller en anden bog i stedet. Penguins Little Black Classics er også skabt til at blive taget med i tasken! Så det gør jeg også til tider.

– Hvor ofte opdaterer du din Goodreads status på bøger, du er ved at læse?

Som regel kun når jeg starter dem og når jeg er færdig. Jeg gad godt opdatere oftere med citater og tanker, men det er så besværligt at gøre på telefon eller tablet, og så skal jeg flytte mig op til computeren i stedet og det gider jeg sjældent. Så det sker ikke så tit, desværre. Det er ellers noget af det bedste ved goodreads. Jeg gør det oftere hvis det er en bog jeg ikke kan lide, faktisk. Så kan man bruge det til at rante lidt.

– Hvem er den/de næste til at lave dette tag?

Det ved jeg faktisk ikke! Jeg kender slet ikke nok bogbloggere endnu, men alle der læser det her er velkomne til at føle sig tagget 🙂

2 thoughts on “The currently reading tag

  1. Hvor er jeg glad for, at du ville lege med! Det var så hyggeligt at læse dine svar 😀
    Jeg gad også godt være bedre til at opdatere Goodreads undervej med citater og sådan, men jeg er så bange for, at de måske spoiler eller lignende? 😮

    Like

Leave a Reply

