“Mr. Fox” af Helen Oyeyemi

Mr. Fox af Helen Oyeyemi, udgivet: 2011, 324 sider, Riverhead Books, English review.

DSC_0034-2

Mr. Fox er en succesfuld forfatter, der har en enkelt mangel: han kan ikke stoppe med at slå sine kvindelige karakterer ihjel. Det er hans muse, Mary Foxe, træt af, så i stedet for at se passivt til, kommer hun til live og kræver han gør det bedre. Mr. Fox synes det hele er lidt en joke og er mere interesseret i at flirte end at ændre hans skrivestil. Men Mary Foxe mener det alvorligt, og hvis ikke han vil høre på hende, så må han jo opleve det på egen krop. For fiktion er ikke blot en leg, ikke blot en ligegyldig ting i verden, og det er Mary ude for at bevise. Hun sender Mr. Fox og hende selv ind i fiktionen, ind i historier, hvor hun langsomt, men sikkert formår at bemestre mesteren. Alt imens bliver Mr. Foxs kone, Daphne, mere og mere mistænkelig overfor hans opførsel og snart er hun også en del af deres spind.

Det er en roman som skifter fra virkelighed, altså Mr. Fox og Daphnes virkelighed, til Mr. Fox og Marys fiktion. Igennem forskellige genrer og historier ændrer Mary langsomt reglerne for hvordan det spil, Mr. Fox tror han har perfekteret, skal spilles.

Marys formål med at placere både Mr. Fox og hende selv i fiktionerne, er at afsløre en sexisme, som alt for ofte ikke er så åbenlys, som mange, ganske som Mr. Fox, forsøger at affeje. Men Mary har fået nok – og det har Oyeyemi også. I starten er det næsten en kliché, men som romanen fortsætter så finder Mary sin stemme, sig selv, hun bliver mere modig, og ændrer i højere og højere grad på de historier, vi får fortalt. Og hun (både Mary og Oyeyemi) afmaskere ikke blot Mr. Foxs problem, men også et historisk problem, hun afslører og afmonterer folkesagn og myter omkring kvindemorderen og kvindehaderen – hun vender dem på hovedet og bruger dem mod dem selv. Det er en feministisk omskrivning og genskrivning.

Romanen er morsom, knivskarp og fuld af varme og bitter harme. Det er en roman der er vred, men også fuld af forståelse og hvis karakterer let kunne blive klicheer og forsvinde ind i glemsomhed, men som Oyeyemi formår at holde friske og originale. At de grænser til klicheen er hele pointen, men Oyeyemi holder dem stringent på kanten, de er en kommentar, de er en udvidelse af klicheen. De afslører klicheen som en kliche ved konstant at lure os til at tro, de er endimensionelle, for så i næste nu at forvandle sig til noget større og bedre. Og jeg holdt af dem. Jeg holdt af Mary, af Daphne, og i sidste ende af Mr. Fox, fordi han mest af alt blot var tankeløs – og fordi han elsker sin kone.

Faktisk var jeg vild med hans og Daphnes forhold, ikke hvad det var til at starte med, men hvad det udvikler sig til, mens de lærer at se hinanden i et nyt lys (for Mr. Foxs vedkommende så er det lys blot et, der handler om at Daphne er et reelt individ og ikke blot en slags karakter i hans liv).

I stood up and went to the window. When I got close to her she looked down at her watering can. ‘Mrs. Fox,’ I said. ‘You’re a horror today.’  To which she replied, ‘Why don’t you write a book about it?’

Jeg elskede også de mange forskellige genrer den bød på, og de små fortællinger, der er vævet ind i historien gennem Mary og Mr. Foxs leg i fiktionerne. Hver gang romanen er på kanten til at gå over i at være en kliché, så justerer Oyeyemi mesterligt tonen, introducerer en detalje eller skifter scene, så det hele tiden føles som et friskt blik på et gammelt problem. Og romanen er ufatteligt original, det kan godt være den refererer til og bruger kendte fortællinger, men den måde de væves ind i historien på er fantastisk.

Det er Mr. Fox på en rejse mod åbenbaring, Daphne på en rejse mod sandheden og Mary på en rejse mod selvrealisering og et nyt liv. Marys kamp for at undslippe Mr. Foxs greb, samtidigt med hun indser hun er uløseligt forbundet til ham – den måde de alle indser de skylder hinanden mere end de indser, samtidigt med de forstår de må give slip og genopdage det meste af det de tror, de ved. Det gør romanen fantastisk.

Det er en roman, der er original, eminent fortalt og skrevet med skarphed, dybde, vid og perfekt humor. Jeg var fanget, forelsket og forgabt i den her fortælling. Den kæmper imod klassiske, skadelige troper, den bider, slår og insisterer indtil narrativet er tæmmet, indtil historien er fri.

Mr. Fox er en absolut fryd at læse.

Advertisements

5 thoughts on ““Mr. Fox” af Helen Oyeyemi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s