En Liebster Award!

Jeg blev nomineret til en Liebster Award af Ann-Kristine fra Ord fra en bibliofil, hvilket jeg er virkelig glad og overrasket over. Jeg elsker at blive tagget i de her ting, mest fordi det er så fint at opdage nogen har tænkt på en. Så tusind tak for det. I kan finde hendes fine svar her, som jeg klart synes I skal læse!

Jeg vidste ikke, hvad en Liebster Award var før nu, men den gives åbenbart til blogs man godt kan lide og som har under 200 læsere (det plejede at være under 2000, men de har lavet det om).

Det er meningen man skal nominere 11 andre bloggere, men jeg kender virkelig ikke så mange, så jeg vil indtil videre undlade den part, og i stedet lure lidt rundt på nettet efter blogs. Når jeg har fundet 11 så laver jeg et nyt indlæg og tagger dem i det 🙂

Reglerne er således:
  • Tak bloggeren, som nominerede dig.
  • Vis Liebster Award-logoet på din blog/i dit indlæg (Du kan finde et logo nederst i dette indlæg)
  • Besvar de 11 spørgsmål, som du modtog fra bloggeren, der nominerede dig.
  • Skriv 11 selvvalgte facts om dig selv.
  • Nominér 11 nye bloggere (med 200 eller derunder følgere)
  • Lav dine egne 11 spørgsmål, som de nominerede skal svare på.

DSC_0048-2

1. Hvornår begyndte du at opdage bogbloggerverdenen?

Jeg har nok altid vidst den eksisterede, men tror jeg fandt Rikkes (fra Paperbackcastles) blog på en eller anden måde, og så udvidede det sig derfra.

2. Hvordan har du det med biblioteker? Og kom du ofte på dem, da du voksede op?

Jeg ELSKER biblioteker, og elsker at gå på rov i dem og se om jeg kan finde et eller andet jeg bare MÅ læse. Nu hvor jeg er kommet på universitetet er jeg også mere end glad for at misbruge deres ”hvis ikke vi har bogen, så køber vi den til dig” funktion. I’m gonna get all the books. Specielt efter jeg er begyndt at gå op i at læse meget diverst, så er biblioteket en gave fra himlen, fordi de kan skaffe mig værker, der ellers er lidt utilgængelige. Og ja, jeg kom meget på biblioteker som barn. Jeg gemte mig på skolebiblioteket i frikvartererne i skolen, fordi jeg vidste der ikke ville komme nogen jeg kendte, så jeg kunne være i fred. Og min mor tog ofte mig og min bror med på det lokale bibliotek hvor vi så slæbte bøger med hjem. Generelt er min mor rigtig god til at bruge biblioteket, så jeg har det nok fra hende.

3. Læser du også anmeldelser af bøger i aviser?

Ja, men sjældent i fysiske aviser, jeg læser dem på deres hjemmesider. Det er lidt sporadisk hvilke aviser jeg læser og hvornår jeg gør det, men det sker da indimellem.

4. Elskede du at skrive boganmeldelse i folkeskolen? (Det gjorde jeg nemlig og var vist den eneste bognørd i min klasse)

Jeg kan kun mindes at have skrevet én boganmeldelse i skolen 😦 Den elskede jeg tilgengæld at skrive, og kan huske en fra klassen kom over og spurgte om hun måtte låne bogen jeg havde anmeldt, fordi hun synes anmeldelsen var så god. Tror nu mere bare hun prøvede at være flink, for er ret sikker på hun aldrig fik den læst. Det var Hallowe’en Party af Agatha Christie.

5. Hvis du nu havde frit valg, hvad ville du så helst være? Forfatter, forlægger, boghandler eller bibliotekar?

Jeg ville være forlægger. Jeg kunne også godt tænke mig at være forfatter, men tror egentlig jeg er bedre til at hjælpe andre med at lave gode bøger og få dem ud i verden end jeg ville være til selv at skrive en

6. Hvilken bog finder du mest intimiderende?

Jeg har ikke én bog jeg finder intimiderende, som sådan. Jeg tror egentlig de mest intimiderende bøger for mig er bøger jeg har fået af andre, fordi de elsker dem. Dem er jeg lidt bange for at læse, og har svært ved at gå i gang med dem. Måske fordi der er forventninger forbundet me

7. Hvad betyder mest for dig? Forfatternavn, forlag, forside, resume eller ry (andre anmeldelser)?

Jeg går op i det hele. Hvis jeg er ved at beslutte om jeg skal læse en bog, så er det oftest dårlige anmeldelser, der får mig til at beslutte ikke at læse den, samtidigt med virkelig gode anmeldelser kan give mig lyst til at læse den, ligegyldigt forfatternavn, forside eller andet. Når jeg står i en butik tjekker jeg oftest anmeldelser af bøger, men ikke anmeldelser af professionelle kritikere, bare anmeldelser af almindelige læsere. Specielt fordi jeg er meget obs på ikke at læse bøger, der er vildt racistiske, sexistiske etc., og der giver almindelige læsere altså det bedste indblik.

8. Hvem fra bøgernes verden ville du bo på en øde ø med? Og hvem ville du smide ud fra et fly?

Det er virkelig et godt spørgsmål. Jeg er typen, der ikke rigtigt har yndlings- eller hadekarakterer. Eller jeg har dem, men kun når jeg læser, bagefter kan jeg ikke huske dem. Måske ville jeg bo der med Edmond Dantés, altså Greven af Monte Cristo, fordi jeg tror han ville være super interessant, han kunne lære mig et par sprog, og måske ville han finde en hemmelig skat! Hvis jeg skulle smide en karakter ud fra et fly skulle det nok være Heathcliff fra Wuthering Heights. Han er godt nok den værste, jesus christ.

9. Står der pynt på dine bogreoler? Hvis ja, hvilke ting? Hvis nej, hvorfor ikke?

Det gør der, ja. Det er måske mest af alt fordi jeg ikke har så mange andre steder at stille de ting, der er der. Det er primært souvenirs og gaver. Der står et par krus, blandt andet et med Hedwig, som min bror købte til mig i England, et superhelte krus, et Star Trek krus, et krus fra Lissabon (jeg lige har haft med hjem) og et Vonnegut krus fra Out of Print. Der står også en guldfigur af et eller andet dyr, som min far havde med hjem fra Beirut, og en muse-agtig figur lavet af aviser og en træfigur, begge ting købte jeg på Cuba. Så er der et lille træskilt fra USA, hvorpå der står ”Never settle for anything less than butterflies” som en reminder til mig selv. Ovenpå min anden reol er der et billede af mig og min bror, en lille Serenity replika, og et Q krus (som Q har i Skyfall!). Det er vist det, indtil videre.

10. Hvilken bog i din samling holder du mest af? (Og ja, det er et strengt og svært spørgsmål)

IKKE FAIR. Undskyld alle andre bøger. Jeg vil nok sige Crush af Richard Siken. Den bog betyder uendeligt meget for mig, og jeg plejede at tage den med hver gang jeg rejste et sted hen. Den er lidt krøllet og brugt, men jeg elsker den. Hvis jeg havde horcruxes ville den sgu nok være blevet en af dem, bare sådan ved et uheld. Den ejer lidt af min sjæl, føler jeg. Jeg bestilte Richard Sikens anden bog War of the Foxes gennem en kickstarter og fik den signeret. Det er nok den signatur, der lige pt. betyder allermest for mig også.

11. Hvis du skulle holde teselskab, hvilken nulevende og hvilken afdød forfatter ville du så invitere?

Hvis jeg skal være lidt trist, så ville jeg nok invitere Neil Gaiman og Terry Pratchett.

:((((

DSC_0036-2

DSC_0056-2

DSC_0054-2

11 Random Facts

1. Jeg bruger stortset altid den samme kop, når jeg drikker te. Jeg købte den i Yellowstone, og den har den perfekte størrelse, er rigtig fin og kan indeholde masser af te.

2. Jeg foretrækker at sove med to dyner og to hovedpuder.

3. Hver anden onsdag spiller jeg Dungeons & Dragons med nogle venner. Jeg er Dungeon Master, hvilket betyder jeg finder på historien og styrer spillet. Det er sjovt. Seriøst den bedste måde at slippe lidt væk fra livet. Og så er det en slags genoplivelse af den mundtlige historiefortælling. Jeg elsker det.

4. Jeg går stortset aldrig nogen steder uden min ipod. Da jeg var en uge i Lissabon nu her glemte jeg den derhjemme. Det var en tragedie. Hvad skal man lave 4 timer i et fly/tog uden musik?!

5. Jeg har set alle James Bond filmene, de fleste af dem flere gange. Men jeg har ikke læst en eneste James Bond bog.

6. Jeg elsker sjove sokker.

7. Det var først efter gymnasiet af jeg begyndte at se serier. Jeg kunne aldrig holde styr på hvornår de kom i tv, da jeg var yngre, og så tog jeg på efterskole og der var ikke et tv. Da jeg kom tilbage sad jeg aldrig foran tv’et, fordi jeg ikke havde vanen. Men så fandt jeg ud af at downloade/streame og så begyndte jeg at se Supernatural. Det tog et par år, før jeg virkelig fik øjnene op for serier, men nu har jeg et par stykker som jeg følger med i. Jeg ser faktisk flere serier end film i øjeblikket, hvilket er meget anderledes end det var for 5 år siden.

8. Jeg elsker krus og det er som regel altid det jeg køber som souvenirs fra lande jeg har været.

9. Da jeg mødte min mors kæreste rigtigt for første gang, gav han mig første bind af Nordisk Kvinde Litteraturhistorie (der er fire i alt og et femte med referencer). Det er noget af det bedste, og jeg elsker, elsker, elsker at slå op i dem og læse om alle de glemte eller semi-glemte kvinder, som sexisme har holdt ude af litteraturhistorien. Det kommer der nok et par indlæg om engang.

10. Der findes faktisk et par bøger, hvor jeg synes filmen er bedre. Blandt andet Bridget Jones, Stardust og Salmon Fishing in the Yemen.

11. Jeg er helt vildt panisk angst og bange for slanger. Jeg kan slet ikke håndtere dem, hvis jeg ser en, bare på afstand, så er jeg paranoid i flere dage. Ew ew ew.

Leave a Reply

