“We Should All Be Feminists” af Chimamanda Ngozi Adichie

We Should All Be Feminists af Chimamanda Ngozi Adichie, udgivet: 2014 (originalt en TedxTalk holdt i 2012), 52 sider, Fourth Estate, English review.

dsc_0158-1

Jeg kom engang op at skændes med en fyr på facebook, der havde skrevet en status a la “Hvorfor hedder det feminisme? Hvorfor ikke bare ligestilling?” og jeg var ved at se rødt. Det er simpelthen så dumt et spørgsmål. Men mine svar hjalp ingenting, fordi jeg egentlig ikke vidste, hvordan jeg skulle svare på noget, der, for mig at se, var så åbenlyst tåbeligt, men som åbenbart ikke var det for ham.

Hvor ville jeg ønske jeg havde haft denne bog og Adichie dengang, så kunne jeg have givet ham dette svar:

Some people ask: “Why the word feminist? Why not just say you are a believer in human rights, or something like that?” Because that would be dishonest. Feminism is, of course, part of human rights in general—but to choose to use the vague expression human rights is to deny the specific and particular problem of gender. It would be a way of pretending that it was not women who have, for centuries, been excluded. It would be a way of denying that the problem of gender targets women.

Det er elegant og enkelt forklaret uden at hun på nogen måde lyder nedladende. Det er en balancekunst hun fornemt mestrer. Hendes TedxTalk og denne bog er påfaldende for denne elegante enkelthed. Adichie forklarer præcist, klart og med passende personlige anekdoter, hvorfor det er vigtigt – ikke bare for hende, men for os alle sammen – at være feminister.

Og det er en bog for alle. Den er kort, der er ingen besværlige, lange forklaringer eller begreber, og hun kommer ind på de største af feminismens emner på en måde, der gør dem let tilgængelige. Samtidigt formår hun at sætte fokus på vigtigheden af disse emner, og hvordan problemet med ubalancen mellem kønnene er noget, der indgrænser os alle.

The problem with gender is that it prescribes how we should be rather than recognizing how we are. Imagine how much happier we would be, how much freer to be our true individual selves, if we didn’t have the weight of gender expectations.

Det er den perfekte bog at give eller anbefale til personer, som ønsker et sted at starte i forhold til feminisme eller ønsker at vide, hvor feminisme stadig er så relevant i dag som nogensinde, og hvorfor vi har lang vej endnu. Det er også en bog for alle i den forstand at, selvom hun er en lille smule heteronormativ, så præsenterer hun os for en bred feminisme, der har plads til os alle – uanset køn, alder, hudfarve, religion, bosted osv.

Ingen af os er født feminister. Det er valg man tager, en position man vælger at indtage, fordi man mener den er vigtig. Jeg har selv haft perioder, da jeg var yngre, hvor jeg på ingen måde var feminist. Men det er jeg nu. Det vigtigste er ikke det man har været, men der man bevæger sig hen imod.

Det er også en bog man med rette kan gå ud og købe omkring 10 kopier af, og så bare altid have en i tasken til når en eller anden idiot begynder at kaste om sig med dårlige argumenter og ideer om, hvad feminisme er (selvom det er meget tydeligt, de aldrig har så meget som googlet begrebet eller været i nærheden af en kritisk artikel). Så kaster man bare den her lille bog i hovedet af dem, og så kan de fint læse den, inden de begynder en ny debat. Så har man gjort lidt, uden at skulle engagere sig for meget med deres uvidenhed.

For jeg vil meget gerne diskutere feminisme. Men jeg er træt af at diskutere feminisme med mennesker, der tydeligvis ikke har gjort det mindste for at sætte sig ind i emnet. De får den her bog i stedet. Så tak, Chimamanda. Du har givet os en gave.

My own definition is a feminist is a man or a woman who says, yes, there’s a problem with gender as it is today and we must fix it, we must do better. All of us, women and men, must do better.

dsc_0163-1

dsc_0162-1

9 thoughts on ““We Should All Be Feminists” af Chimamanda Ngozi Adichie

Leave a Reply

