Søndagstanker: Om at sætte Goodreads’ reading challenge til 100 eller ingenting

Goodreads er grunden til, jeg læser så meget som jeg gør. Goodreads er grunden til jeg overhovedet har den her blog. Siden 2011, hvor jeg meldte mig ind, har jeg anmeldt på goodreads, hvilket har resulteret i 330 anmeldelser og en evne til at skrive anmeldelser meget hurtigt.

Og hvert år har jeg deltaget i deres reading challenge.

Det er egentlig blot sig selv man udfordrer. Ved hvert års begyndelse (eller hvornår man end føler for at starte), så kan man indtaste hvor man bøger, man gerne vil læse det år. Jeg startede med 50 i 2011, og nu er jeg på 100. Og 5 bøger fra at nå mit mål.

Deres reading challenge gør absolut, at jeg får læst mere end jeg ellers ville, og fordi jeg hvert år har forsøgt at læse mere end det forrige år, så er mine læsevaner også blevet meget mere faste og effektive. Læsning er blevet en prioritet, hvor den ikke altid har været det. Det har været en gave – omend lidt stressende til tider, men dog en gave.

Jeg ville heller ikke gå helt så meget op i bøger, som jeg gør nu, havde det ikke været for goodreads. Det er der (og nu hos bloggere), jeg finder stort set alle de nye bøger, jeg gerne vil læse. Og muligheden for at kunne sortere, kategorisere og organisere mine bøger, som jeg vil, appellerer helt vildt til mig. Da jeg først fandt goodreads skrev jeg alle bøger ind jeg ejede, og alle bøger jeg kunne huske at have læst. At jeg for de sidste 5 år kan finde den præcise dato for, hvornår jeg færdiggjorde en bog er et mirakel. Jeg elsker det. Jeg elsker listerne, statistikkerne og mine virtuelle hylder, der giver mig min læsning i tal og alle mine bøger samme sted.

Det er også goodreads, jeg besøger, når jeg skal vurdere, om jeg vil læse en bog, eller hvis jeg vil se, om jeg allerede ejer den (jeg kan aldrig huske, hvilke bøger jeg har på min kindle). Det er goodreads, der gør jeg kan holde styr på mit literære liv. Jeg skylder den hjemmeside så meget. Den har motiveret mig til at læse mere, og til at læse bredere og dybere end jeg ellers ville have gjort, fordi jeg kunne anmelde, og læse andres anmeldelser, og det var så let og ligetil. Nu har jeg også bloggerverdenen. Men goodreads kom først. På trods af alle sine problemer (bl.a. sin elendige søgefunktion og at det ejes af amazon) så ville jeg nødigt være foruden.

Men næste år ved jeg ikke, om jeg deltager i deres reading challenge. Der var enkelte af minegoodreads venner i år, der simpelthen satte deres challenge til 1 bog, og nogle som blot ændrede tallet hver gang, de havde læst en ny bog (så den går fra 1 til 2 til 3, og når du har læst 40 bøger, så står den på 40). Så er man aldrig bagud og altid lige der, hvor man skal være.

Det kunne give en ro for i år kan jeg mærke, jeg har haft lidt for travlt med min læsning. Deres challenge er stressende. Den fortæller hvor langt bagud eller foran man er, og jeg kan se, om jeg har læst flere eller færre sider end sidste år. Jeg har ikke “turdet” læse lange bøger, fordi jeg ikke ville falde bagud. Næste år vil jeg gerne være (eller i hvert fald forsøge at være) totalt ligeglad, der vil jeg læse lige hvad jeg har lyst til, ligemeget længden.

Selvfølgelig er der nu også et pres om at jeg skal “levere” indhold til min blog, hvilket kræver at læse en del hver uge. Men jeg tror nu alligevel næste år bliver et år uden en udfordring. Jeg vil i hvert fald forsøge og se, hvad der sker.

Jeg vil gerne finde tilbage til et sted, hvor jeg læser uden at holde tal på min læsning. Hvor jeg kan læse langsomt og fordybe mig. Jeg ved ikke om det betyder, jeg kommer til at læse mindre, da min læsevaner lige nu betyder at jeg læser ret meget ligemeget hvad. Men jeg vil gerne læse med større ro.

Hvad med jer? Hvordan har I det med goodreads og deres reading challenge?

3 thoughts on “Søndagstanker: Om at sætte Goodreads’ reading challenge til 100 eller ingenting

  1. Jeg går slet slet slet ikke så højt op i den challenge, som mange andre gør. Mit mål hvert år er på 50, og det svarer cirka til det, jeg normalt læser på et år. Sidste år endte jeg med at sætte den op, da jeg havde læst flere bøger, og i år er jeg vist også allerede nået i mål. Så for mig er det mere sådan en “oversigt” – jeg vil gerne læse mindst 50 bøger. Hvis jeg får læst mere, så er det jo bare fantastisk. Så altså, jeg gør det ikke for at ‘presse’ mig selv som sådan, for jeg læser, når jeg har lyst (og tid for den sags skyld). Så ja. For mig er det bare en hyggelig reminder 😀

    Like

    1. Åh, ville ønske jeg kunne have det så chill med den! Det er nok det, jeg må øve mig på. Tror mit konkurrence gen sætter lidt ind 😂 Selvom jeg indimellem nu føler et lidt større pres i forhold til bloggen. Men det tror jeg også er tilvænning. Jeg skal tvinge mig selv til at slappe af i forhold til den slags ting. Gid jeg kunne låne din hjerne! 😄❤️

      Like

Leave a Reply

