Øjeblikke fra Grækenland

All of Greece is absorbing and rewarding. There is hardly a rock or stream without a battle or myth or miracle or a peasant anecdote or a superstition; and talk and incident, nearly all of it odd or memorable, thicken round the traveller’s path at every step.

– Fra Mani af Sir Patrick Leigh Fermor

Til min 25 års fødselsdag fik jeg en helt særlig gave. Nemlig en tur til Grækenland, nærmere betegnet til den lille by Kardamili, af min mor – og sammen med hende. Denne tur er jeg lige kommet hjem fra. Det var en tur arrangeret af Kristeligt Dagblad med præst Poul Joakim Stender som guide. Det var en tur med lækker mad, oceaner af olivenolie, mytiske anekdoter og havet lige udenfor døren. Jeg havde aldrig været i Grækenland før, men nu har jeg sådan lyst til at tage tilbage. Til at besøge landet igen og igen. Der er så mange smukke historier, historiske fortællinger og mindeværdige steder gemt i det land.

Det er selvfølgelig også Homers, Sapphos, og den græske mytologis land. Det er et land, der er inspirerende blot at befinde sig i. Og så er der forbandet smukt.

Grækenland har faktisk også to Nobel Pris modtagende forfattere, nemlig Odysseas Elytis og Giorgos Seferis, som man med rette kan kigge nærmere på, hvis man har lyst. Jeg havde ikke hørt om dem før, men tror jeg vil give dem en chance nu.

dsc_0025-1

dsc_0033-1

Vi plukkede oliven den første dag, som så blev lavet til olivenolie, vi kunne tage med hjem.

dsc_0065-1

dsc_0047-1

dsc_0102-1

dsc_0199-1

Nedenstående er byen Gythio, hvor Paris i Illiaden tager Helen til, og på en ø lige udenfor byen begik de elskov først gang. Åh, Paris, you fool.

dsc_0246-1

dsc_0311-1

dsc_0315-1

Bogbutikken i Kardamili. Og Kardamili selv, der forresten er en af de syv byer Agamemnon tilbyder Achilles for at få Achilles til at slås mod Trojanerne igen i Illiaden.

dsc_0353-1

dsc_0313-1 selv. dsc_0368-1

dsc_0401-1

dsc_0454-1

dsc_0472-1

dsc_0502-1

dsc_0439-1

Kardamili er absolut en by, man kan besøge igen og igen. Naturen er smuk, der er helt fredsommeligt og langsomt, og havet er lige ved siden af. Det var lidt for brusende og vildt til at bade i denne gang, men havde det været roligt, så havde det været helt perfekt.

2 thoughts on “Øjeblikke fra Grækenland

  1. Skønne, skønne billeder – det er sådan nogle, man får lyst til at hoppe ind i og være en del af. Det virker til at have været en skøn tur – jeg er kun lidt misundelig. 😉

    Like

Leave a Reply

