“The Embassy of Cambodia” af Zadie Smith

The Embassy of Cambodia af Zadie Smith, org. udgivet: 2013, 70 sider, lydbog: oplæst af forfatteren selv, udgivet i The New Yorker.

There were good and bad kinds of weakness in men, and she had come to the conclusion that the key was to know which kind you were dealing with.

Dette er en meget kort fortælling – ca. en time som lydbog – og det var længden, der gjorde jeg valgte den. Jeg har ikke før læst noget af Zadie Smith, selvom jeg har flere af hendes bøger på min radar, så jeg tænkte The Embassy of Cambodia var en perfekt mulighed for at se nærmere på hende.

Jeg valgte den også lidt, fordi den bliver læst op af Zadie Smith selv, og det interesserer mig ret meget at høre forfattere læse deres egne ting op. Jeg får altid tanken, at deres oplæsning må give den “rigtige” version af historien, som om deres intonation, udtale og rytme på en eller anden måde er officiel. Det er jo ikke rigtigt, men jeg elsker alligevel at høre, hvordan de går til deres egen tekst. Og Zadie Smith har en meget distinkt måde at læse op på, der i sig selv gør det værd at høre historien som lydbog.

Det er sådan set “blot” historien om Fatou, der er immigreret (måske ikke helt lovligt) til London, hvor hun nu arbejder som tjenestepige hos Derawal familien. Det er fortællingen om hendes voldsomme fortid, og hvordan hun er endt, hvor hun er, og om hendes liv i London. Om Derawal familien, der behandler hende, som var hun mindre værd end dem, om hendes uskyldige, men oplysende venskab med Andrew, og om Cambodias ambassade, der fungerer som en slags centrum for historien. Med sin mur, de mystiske badmintonspillere og som repræsentation for ideen om at kunne rejse frit.

Det hele er fortalt i et nedtonet sprog, der gennem skarpe observationer, beskrivelser og sprogbrug formår at skabe en atmosfære af usikkerhed og fremmedhed. Selv til sidst var jeg i tvivl om, hvorvidt Fatous fremtid var en af håb eller yderligere sorg. Måske begge dele.

Zadie Smith beskriver knivskarpt og diskret den fremmedgørelse, der følger med at bo i et fremmed land, og den vold, der altid lurer lige under overfladen, når et “fremmed”element introduceres i blandt de lokale. Specielt i den vestlige verden. Der er et os og et dem.

Der sker meget lidt, men alligevel er der en følelse af, at der bliver sagt langt mere end man umiddelbart tror. Som der står i beskrivelsen, så er det en fortælling, der gennem sin skildring af de små ting i hverdagen “raise larger, more extraordinary questions.

Leave a Reply

