Boganbefalinger: Damsels in Distress

dsc_0683-1

Jeg har tyvstjålet den her idé fra Kristian F. Møller bogbutikken i Århus. Jeg så et display af bøger dernede med et skilt, hvor der stod “Damsels in distress” og det var så sindssygt genialt. For ingen af bøgerne, de havde stillet op, handlede om det man normalt forbinder med den sætning. Det var alle sammen bøger om kvinder, der var i en eller anden form for mental (og indimellem fysisk) ‘distress’, men aldrig kvinder, der manglede en mand, der kunne redde dem. Jeg elskede det.

Så nu giver jeg et par anbefalinger videre, som jeg synes passer på og samtidigt bryder med ideen om en damsel in distress:

  1. Baseret på en sand historie og Alt må vige for natten af Delphine de Vigan
  2. H is for Hawk af Helen MacDonald
  3. The Vegetarian af Han Kang
  4. The Bell Jar af Sylvia Plath
  5. Sister af Rosamund Lupton
  6. Tell The Wolves I’m Home af Carol Rifka Brunt
  7. The Particular Sadness of Lemon Cake by Aimee Bender
  8. Hinsides af Helga Johansen
  9. Transformations af Anne Sexton
  10. The Obscene Madam D af Hilda Hilst

Det er langt fra dem alle jeg har læst, men dem jeg har, har jeg virkelig elsket. Og de resterende ser jeg meget frem til at læse. Der er intet, som portrætter af komplicerede kvinder i svære situationer.

dsc_0652-1

2 thoughts on “Boganbefalinger: Damsels in Distress

    1. Det synes jeg i hvert fald det er! Og det er alle gode bøger 😉 De laver faktisk stadig forskellige temaer dernede, og de er altid ret inspirerende. Det er en god, lidt kreativ måde at give anbefalinger videre!

      Like

Leave a Reply

