Søndagstanker: Pis Liv

Min mest populære anmeldelse på Goodreads er min anmeldelse af Life of Pi. Det er ikke engang fordi jeg rigtigt anmelder bogen, i stedet fortæller jeg en lidt sjov historie.

Jeg læste bogen på dansk. Jeg fandt den, da jeg var i Vietnam, og var på vej ud af døren på tur med tre andre piger, og manglede noget at læse. En eller anden havde efterladt den, hvor vi boede, og jeg så den og tænkte “den ser meget interessant ud”.

Titlen på dansk er Pi’s Liv. Jeg havde ikke set apostroffen. Jeg troede den hed Pis Liv, og tænkte, at det var en ret interessant, modig titel, så den var nok okay læsning. Baseret på coveret tænkte jeg også, den nok havde noget med en dreng i den indiske slum at gøre, eller noget i den retning i hvert fald. Jeg greb den virkelig bare med mig i farten, da jeg manglede en bog. Men helt ærligt, det her var coveret og den apostrof er altså godt gemt:

yann-martel-2003-pi-s-liv-pb-bog-med-limet-ryg

Derefter misforstod jeg prologen, og læste den som en introduktion. Til mit forsvar, så er  den også skrevet som en introduktion, bare en introduktion til den falske bog og historie som Pi’s Liv er. Jeg antog dog at denne fortælling om, hvordan forfatteren var rejst ud i verden og havde hørt historien på en lille café, havde mødtes med Pi osv., var den skinbarlige sandhed.

Jeg troede helt alvorligt at historien om Pi, der overlever tre måneder på en redningsbåd med en tiger, havde fundet sted. Det gjorde selvfølgelig noget ved min læseoplevelse og forståelse af bogen. Der var et eller andet underligt håbefuldt over det. Det er så vild en bog, hvor der sker så mange ting, der på ingen måde er realistiske, men fordi jeg troede det hele var baseret på en sand historie, så tog jeg det for gode varer. Det var sandhed, fordi sådan læste jeg det. Og det var en vildt inspirerende historie.

Det er også en interessant bog at misforstå. For den sætter selv spørgsmålstegn ved sin historie. Den ender med at Pi giver to versioner af sin historie, en der er den fantasifulde historie vi har læst, og en der er realistisk og ubehageligt voldelig. Hvilken en vælger man at tro på? Det siger måske meget om, hvem man er, hvilken version man vælger. For mig var der intet valg, jeg troede det, jeg havde læst var sandt. Hvor fantastisk og urealistisk det end var.

Nu ved jeg selvfølgelig bedre, og jeg har ikke siden misforstået en bog så voldsomt. Havde jeg forstået den var helt fiktion, så havde jeg måske holdt mindre af den. Måske ikke. Det var i hvert fald en interessant, overraskende rørende og, set i bakspejlet, lidt fjollet oplevelse.

4 thoughts on “Søndagstanker: Pis Liv

  1. Sikken skør læseoplevelse! Jeg elsker selv historien, og jeg tror du har en vigtig pointe med, at det er meget sigende for, hvilket menneske man er, afhængigt af hvilken side af historien man tror på.

    Like

    1. Det var totalt åndssvagt, men ret sjovt – når jeg ser tilbage på det. Da jeg opdagede min fejl, følte jeg mig ret dum 😀 Jeg tror, jeg kom til at tænke på det, fordi en eller anden på goodreads sagde de bedst kunne lide den realistiske version, og det syntes jeg var helt underligt. De kunne bare godt lide, det var mere dystert og realistisk, mens jeg klart er til den mere magiske og fantastiske version. Det er en sjov tanke!

      Like

Leave a Reply

