“The Poison Eaters and Other Stories” af Holly Black

The Poison Eaters and Other Stories af Holly Black, udgivet: 2010, 224 sider, Big Mouth House, English review.

dsc_0539-1

Efter at have læst The Coldest Girl in Coldtown, som jeg virkelig godt kunne lide, så undersøgte jeg, hvad Holly Black ellers havde skrevet. Og hvad af det, jeg kunne sætte på min læseliste.

Det viste sig så, jeg allerede ejede endnu en af hendes bøger. Den her. Jeg havde aldrig fået den læst, da jeg er ret dårlig til novellesamlinger, men den var ret kort, og jeg havde brug for adspredelse på en solrig dag i Grækenland, så jeg gav den en chance.

Holly Black er for det første enormt dygtig til at drage læseren ind fra allerførste øjeblik. Grunden til jeg ikke læser så mange novellesamlinger er, at jeg ikke er god til at skifte hurtigt fra en kort historie til en anden. Men Black fangede mig ind i sine mærkværdige fortællinger nærmest fra første ord.

Det er en  meget fin samling af sære, magiske, fantastiske og finurlige fortællinger. Der er feer, okkulte ritualer, vampyrer og coldtowns, shapeshifting, giftige søstre og farlige forhandlinger med djævelen.

Hendes urban fantasy fortællinger fungerer allerbedst, synes jeg. Her har hun virkelig en stemme, der slår igennem og kommer med fortællinger, der gør indtryk. Men alle novellerne var interessante og flød på ingen måde ind i hinanden, hvilket ellers let kan ske. De var nemme at skelne fra hinanden, og fyldte mig med hver deres særegne stemning.

Det var også en overraskende behagelig læseoplevelse, hvilket jeg var glad for, men som i sidste ende går lidt imod, hvad jeg tænker en novellesamling skal gøre. Det var magiske, underlige og mærkværdige fortællinger, ja, men de chokerede mig ikke eller overraskede mig på nogen måde. Der var ingen vilde twists eller voldsomme slutninger.

Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men en af de ting, jeg virkelig synes noveller kan, er at fjerne ens fornemmelse af tryghed. De trækker dig så hurtigt afsted, og deres længde giver, underligt nok, en følelse af at alt kan ske. At intet er givet, og at her er verdener, hvor ingen kan vide sig sikker.

Det udnyttede bogen ikke helt til fulde. Den er dog stadig værd at læse, både for fans af Holly Black og for dem, der holder af magiske fortællinger og YA.

dsc_0592-2

One thought on ““The Poison Eaters and Other Stories” af Holly Black

Leave a Reply

