“Luck in the Shadows” af Lynn Flewelling

Luck in the Shadows (Nightrunner #1) af Lynn Flewelling, udgivet: 1996, 479 sider, Bantam Spectra, English review.

dsc_0766-1

Indimellem læser jeg bøger, som jeg elsker med det samme. Det er kærlighed ved første blik. Samtidigt er jeg ret sikker på, at meget få mennesker, som jeg anbefaler den til, vil kunne lide den. Det giver ingen mening, for hvis jeg elsker den, hvorfor skulle andre så ikke gøre det samme?

Jeg håber, nogle af jer vil læse den og elske den lige så højt som mig. Gør I ikke det, så lover jeg at den i det mindste tager jer på et fantastisk eventyr.

For den her bog har det hele: magi, forklædninger, korruption, forræderi, hemmelige missioner, og et helt fuldstændigt hæsblæsende plot. Faktisk har den to plots, det ene strækker sig til næste bog, og hinter mod sultne, grådige guder og deres disciple med kulsorte ambitioner. Samtidig har den det plot, der udelukkende strækker sig over denne bog.

Bogen starter med at Alec reddes ud af fængsel af Seregil, der tager ham med sig som lærling. Pludselig er Alecs liv ikke længere den skov og den landsby, han altid har kendt, men i stedet sværdkampe, indbrud, heltemodige gerninger, og et liv i en storby, der er fyldt med magi, iskold ambition, rådne hemmeligheder – og lykke. En lykke som kun en dyb, ægte følelse af endelig at høre til et sted kan bringe med sig.

Lynn Flewelling leverer med sikker, talentfuld hånd et univers og en verden, der er overbevisende ned til mindste detalje. Med stemningsfulde beskrivelser, omslutter hun dig med sit univers. Og med en handling, der konstant bevæger sig i forskellige, uforudsigelige retninger væver hun et opslugende, eventyrligt spind.

Mest af alt, så er det en roman, jeg elsker for dens diversitet. Her er hverken kvinder eller mænd begrænset af heteronormative kønsroller. Kvinder er ikke begrænset til køkkenet – og ej heller til kun at gifte sig eller have sex med mænd. Og omvendt. Her er der frie tøjler for seksualitet og køn – her kan man være, den man er. Selvom Alec kommer fra et mere snæversynet samfund, så kommer han til en verden, der er mere fri.

Det er ikke engang fordi det fylder meget. Det er bare sådan, den her verden og karaktererne i den er. Alt imens der myrdes og konspireres omkring dem. Flewelling får det til at se så let ud, og det er let at gøre sin verden så fri og divers, som hun har gjort den. Hvilket får mig til at skrige på mere af den slags, i al min litteratur.

Det her er virkelig bare en roman, der giver mig alt det, jeg ønsker mig fra de bøger, jeg læser. Det er fantasy, når det er allerbedst. Jeg ved godt fantasy, som den her slags, langt fra er for alle. Jeg ved godt, mange vil synes, der sker for lidt, eller at der er for lidt drama karaktererne imellem.

Men det her er en gruppe mennesker – alle Seregils venner – som ikke bare elsker, men stoler på hinanden. Uden forbehold. Det bliver Alec en del af efter Seregil bliver syg og Alec pludselig befinder sig i den interessante situation at have hans liv i hans hænder. Han redder ham, og det han får tilgengæld er en ny familie, og en loyalitet, der vil vare hele livet. Romaner, hvor karakterer stoler på og er så afhængige af andre mennesker – og tør være det, er noget af det bedste, jeg ved. For det jeg værdsætter allerhøjest i mit liv er mine personlige relationer, de mennesker jeg elsker – og for dem vil jeg gøre hvad som helst.

Jeg ved ikke, om det her er en bog, nogen af jer vil kunne lide. Men jeg vil alligevel opfordre jer til at give den en chance. For gud, hvor jeg elsker den. Det var ikke én ting ved den, jeg faldt for så hurtigt og stædigt. Det var helheden. Det var hver detalje og hvert ord.

Indimellem er man ufatteligt, åndssvagt heldig. Det har jeg været med den her bog.

dsc_0769-1

5 thoughts on ““Luck in the Shadows” af Lynn Flewelling

  1. Du giver mig helt lyst til at læse den – jeg læser ikke særligt meget fantasy – oftest fordi jeg bliver irriteret over, at genren i sig selv giver så frie tøjler og alligevel ofte er så begrænset – men det lyder som om, Flewelling udnytter sine muligheder til fulde! Det er så fedt. 😀

    Like

    1. Det synes jeg i hvert fald hun gør! Men jeg elsker også fantasy meget højt, ha 😀 Og det her ér high fantasy, så den får alt, hvad den kan bære, men det er også noget af det, jeg elsker ved den. For jeg får alt det, jeg elsker ved fantasy, samtidigt med langt bedre repræsentation end gængse romaner i den her genre giver mig. Og ja, det er mega fedt! Du kan altid forsøge at give den et skud 😉

      Like

Leave a Reply

