11 udgivelser jeg ser frem til i 2017

2017-udgivelser-banner

Jeg er faktisk virkelig dårlig til at holde styr på, hvornår bøger udkommer, og det er sjældent jeg foretager en pre-order, da jeg for det meste først bliver mindet om en bog er udkommet når, ja, den er udkommet. Det er også i langt de fleste tilfælde andres omtale af bøger, der giver mig lyst til at læse dem. Og det kommer også oftest efter udgivelsen. Alligevel er der indimellem bøger, jeg spændt venter på.

Jo mere jeg lægger mærke til, hvad der kommer i 2017, jo flere bøger glæder jeg mig til. Men jeg har kogt det ned til de 11 udgivelser, jeg virkelig ser frem til (og forhåbentlig udkommer de faktisk alle i 2017, man ved jo aldrig).

1. History is all you left me af Adam Silvera (Januar)

Silveras roman More Happy Than Not (Den Dag Jeg Glemmer) knuste mig ret meget. Men hvor var den fantastisk og det er jeg ikke i tvivl om, at hans næste bog også bliver. Jeg er også begyndt at følge Silvera på twitter, og han er et sindssygt reflekteret og interessant menneske, der tør tale om en masse svære ting. Så selvfølgelig skal jeg læse hans nye bog.

2. Our Own Private Universe af Robin Talley (Januar)

Fifteen-year-old Aki Hunter knows she’s bisexual, but up until now she’s only dated guys—and her best friend, Lori, is the only person she’s out to. When she and Lori set off on a four-week youth-group mission trip in a small Mexican town, it never crosses Aki’s mind that there might be anyone in the group she’d be interested in dating. But that all goes out the window when Aki meets Christa.

Jeg glæder mig til en bog med en biseksuel hovedperson, hvor det også handler om, hvad det vil sige at være biseksuel. Jeg er generelt (som I måske har bemærket) ret træt af heteronormative, klichéfyldte kærlighedshistorier, så er altid på udkig efter bøger med andre konstellationer. Og så er det altid rart at se sig selv på print.

3. The Hate U Give af Angela Thomas (Februar)

Inspired by the Black Lives Matter movement, Angie Thomas’s searing debut about an ordinary girl in extraordinary circumstances addresses issues of racism and police violence with intelligence, heart, and unflinching honesty.

Det her lyder til at være en ekstremt vigtig bog, og den har allerede fået vildt gode anmeldelser med på vejen. Et af mine absolut must-reads når den kommer ud i Februar. Og så er filmrettighederne allerede blevet solgt!

4. Strange the Dreamer af Laini Taylor (Marts)

The aftermath of a war between gods and men, a mysterious city stripped of its name, a mythic hero with blood on his hands, a young librarian with a singular dream, a girl every bit as perilous as she is imperiled, alchemy and blood candy, nightmares and godspawn,, moths and monsters, friendship and treachery, love and carnage. Welcome to Weep.

Ahhh, ny bog fra Laini Taylor. Og den beskrivelse! Jeg glæder mig meget.

5. The Inexplicable Logic of My Life af Benjamin Alire Saénz (Marts)

Sal used to know his place with his adoptive gay father, their loving Mexican-American family, and his best friend, Samantha. But it’s senior year, and suddenly Sal is throwing punches, questioning everything, and realizing he no longer knows himself. If Sal’s not who he thought he was, who is he?

Det her er ikke efterfølgeren til Aristotle and Dante, men jeg glæder mig ret meget alligevel. Saénz har potentialet til at blæse mig væk endnu en gang og det håber jeg, han gør.

6. Always and Forever, Lara Jean af Jenny Han (April)

Lara Jean is having the best senior year a girl could ever hope for. She is head over heels in love with her boyfriend; her dad’s finally getting remarried to their next door neighbor, Ms. Rothschild; and Margot’s coming home for the summer just in time for the wedding. But change is looming on the horizon. And while Lara Jean is having fun and keeping busy helping plan her father’s wedding, she can’t ignore the big life decisions she has to make.

Det er overhovedet ikke fordi den her serie behøver flere bøger, men jeg er alligevel spændt på at følge Lara Jean i det sidste år, før hun skal væk på college og for alvor beslutte hvem og hvad hun gerne vil være. Det føles et eller andet sted passende at følge hende helt til døren.  Og så elsker jeg bare serien, så jeg griber alle chancer for at kaste mig tilbage i universet.

7. Release af Patrick Ness (forventet Maj)

Adam Thorn is having what will turn out to be the most unsettling, difficult day of his life, with relationships fracturing, a harrowing incident at work, and a showdown between this gay teen and his preacher father that changes everything. It’s a day of confrontation, running, sex, love, heartbreak, and maybe, just maybe, hope. He won’t come out of it unchanged. And all the while, lurking at the edges of the story, something extraordinary and unsettling is on a collision course.

Jeg ser frem til stort set alt Patrick Ness udgiver, og det her er ingen undtagelse. Jeg har givet den mand mit literære hjerte, og jeg tror, det er i gode hænder.

8. The Gentleman’s Guide to Vice and Virtue af Mackenzi Lee (Juni)

An unforgettable tale of two friends on their Grand Tour of 18th-century Europe who stumble upon a magical artifact that leads them from Paris to Venice in a dangerous manhunt, fighting pirates, highwaymen, and their feelings for each other along the way.

Det her er en af de bøger, hvor jeg læser beskrivelsen og tænker “Den er skrevet til præcis til mig”. Den lyder fantastisk. Historisk YA med et knivspids magi og en dekadent, biseksuel hovedperson? Ja. Tak. 

9. World of Wakanda: Dawn of the Midnight Angels, vol 1 (Black Panther) af Ta-Nehisi Coates, Roxane Gray, Yona Harvez, Alitha Martinez.

You know them now as the Midnight Angels, but in this story they are just Ayo and Aneka, young women recruited to become Dora Milaje, an elite task force trained to protect the crown of Wakanda at all costs. Their first assignment will be to protect Queen Shuri… but what happens when your nation needs your hearts and minds, but you already gave them to each other?

Det er en slags prequel til den Black Panther serie Ta-Nehisi Coates er i gang med at skrive, og jeg er KLAR. Specielt med Roxane Gray som medforfatter!

10. The Ministry of Utmost Happiness af Arundhati Roy (forventet Juni)

Endelig kommer der en ny skønlitterær roman fra Arundhati Roy. Hendes første bog The God of Small Things er et helt fantastisk, unikt, hjerteskærende værk, så der er høje forventninger til den her. Selvom jeg ikke engang ved, hvad den handler om. Men den bliver garanteret en læsning værd.

11. The Thorn of Emberlain af Scott Lynch

Forhåbentlig udkommer den fjerde bog i Lynchs The Gentlemen Bastard’s serie i 2017. Den skulle være udkommet i år, men blev forsinket, og jeg elsker den serie, så kan slet ikke vente.

Hvilke udgivelser ser I virkelig frem til? Har I nogle specifikt danske udgivelser I glæder jer til (dem har jeg desværre ingen af, ved slet ikke, hvad der kommer næste år)? Del dem meget gerne! Jo flere bøger at se frem til, jo bedre.

Leave a Reply

