Søndagstanker: Litterær “Comfort Food”

dsc_0784-1

Der er bøger, man finder og læser på det helt rigtige tidspunkt. Bøger som lindrer sjælen, og får en til at føle præcis det, man havde brug for – om det er glæde, smerte eller heartbreak.

Indimellem er disse bøger også bøger, man bliver ved med at vende tilbage til, fordi de giver sindet ro, og får en til at falde ned.

Når jeg er ked af det, har en dårlig dag eller bare på ingen måde kan overskue livet, så hjælper litteratur mig ofte. Men det er sjældent hele værker, jeg genlæser. Det er oftest øjeblikke i bøger, jeg finder frem begraver mig selv i. Der er også bøger, jeg simpelthen bare slår tilfældigt op i og læser fra.

Her er et par af dem:

  • Richard Sikens digtsamling Crush, her starter jeg ofte med “Wishbone” og derefter slår jeg bare tilfældigt op og læser. Den her bog har vist mig dele af mig selv, jeg ikke før havde set. Den rammer så dybt.
  • De sidste ca. 20 sider af Simon vs. The Homosapiens Agenda. Jeg har læst den her slutning SÅ mange gange. Den er guld værd. Åh, den gør mig glad og varm indeni.
  • E.E. Cummings’ digte. Jeg har enkelte favoritter, men det meste af ham giver mig ro og mod på livet. I hans ord føler jeg mig set.
  • Kurt Vonnegut. Jeg læser indimellem bare citater fra Kurt Vonnegut, fordi hans syn på livet, hans medmenneskelighed, hans empati og hans kritiske, men ikke opgivende blik på livet er så fænomenalt opløftende.

Har du nogle litterære “comfort foods”? Bøger, digte eller passager, der bare gør dig glad og kan redde en dårlig dag?

One thought on “Søndagstanker: Litterær “Comfort Food”

Leave a Reply

