Søndagstanker: Bogbutikker (og en udfordring)

Jeg læste for nylig Mark Forsyths The Unknown Unknown: Bookshops and the delight of not getting what you wanted, og den fik mig til at tænke over, hvordan jeg bruger bogbutikker.

Rettere sagt, det gik op for mig, jeg ikke længere går ind i en bogbutik og køber bøger, jeg ikke i forvejen havde tænkt mig at læse.

Jeg har siden tænkt lidt over hvorfor. Én grund er penge. Når man kun har et meget begrænset beløb at købe bøger for hver måned, så er det ikke tilfældige bøger, man går ud og bruger dem på. For hvad hvis det er en dårlig bog? Så kan du kun begræde de penge du nu har spildt, og den bog, du vidste, du gerne ville læse, men som du nu ikke har råd til.

En anden grund er, at jeg har virkelig mange bøger, jeg gerne vil læse. Bøger, jeg ser frem til, bøger, jeg hungrer efter, og som jeg spændt venter på at få købt, når jeg får mulighed for det. Ofte er det dem, jeg vælger. Jeg vil ikke nødvendigvis kalde dem “sikre” valg, da de kan være lige så overraskende og fabelagtige, som bøger, jeg ikke vidste, jeg manglede i mit liv.

Måske også fordi jeg føler at alle bøger, vi ender med at elske, har givet os et eller andet vi ikke vidste, vi manglede. Ligemeget om det er en “kendt” bog,  kan dens indhold stadig være ukendt. Når jeg elsker en bog, så er det blandt andet fordi de gav mig noget nyt, og formåede at forandre mig som person. Hvorfor tage chancen med tilfældige bøger, hvis bøger jeg kender kan give mig det samme?

En tredje grund er tid. Hvor meget jeg end vil, så kan jeg ikke nå at læse alt det, jeg gerne vil i mit liv. Så igen prioriterer jeg bøger, jeg ved, jeg gerne vil læse, bøger, jeg kender.

Før i tiden endte jeg oftere med at købe bøger, jeg ikke vidste noget om. Jeg gik oftere ind i bogbutikker og kom ud med noget helt fremmed. Jeg har altid været glad for de sikre valg, for at vælge en bog, jeg på en eller anden måde vidste lidt om. Men før i tiden var der mere plads til overraskelsen. Til det helt ukendte.

Forstå mig ret, jeg elsker at købe kendte bøger. Og ofte læser jeg da også bøger, jeg ved meget lidt om, blot fordi en jeg stoler på, har anbefalet den. Men jeg ved altid et eller andet. Jeg tjekker altid plot, rating, andres anmeldelser osv. før jeg helt beslutter mig.

Når jeg står nede i en bogbutik, med en bog i hånden, så slår jeg den op på min telefon. Hvis jeg ser at en person, hvis smag jeg stoler på, har anmeldt den dårligt, så lægger jeg den ofte tilbage igen.

Så selv det ukendte bliver kendt. Jeg køber ikke længere tilfældige bøger, selvom de tiltaler mig, uden først at tjekke de faktisk er noget værd for andre også.

Jeg er blevet, tror jeg, for afhængig af det kendte.

Og jeg savner den del af min læsning. Jeg savner at købe bøger, der ikke står på nogen liste, der ikke er en del af min plan, og hvor jeg ikke overvejer andres mening, før jeg køber den. Bøger jeg, helt oprigtigt, intet ved om, men som jeg (forhåbentlig) kan forelske mig i. Som drager mig ind uden at være andet en blot en titel, et omslag og en beskrivelse. Den følelse skal man følge, og det gør jeg ikke nær nok længere.

Jeg tror denne længsel efter det overraskende og ukendte spillede ind i min beslutning om ikke at deltage i goodreads reading challenge i år. På den måde har jeg bedre tid til at tage chancer, og til at læse bøger, der ikke er en del af nogen plan. Jeg har tid til bare at kunne læse det, jeg har lyst til. Og, måske i højere grad, det jeg ikke vidste, jeg havde lyst til.

Så i et forsøg på at re-introducere det ukendte i min læsning, og for at ære det bogbutikker gør så godt, så vil jeg gå ned i Kristian F. Møller og købe en bog. En bog der er helt ukendt for mig. En bog jeg intet ved om.

Jeg ved ikke hvilken bog, det kommer til at være. Jeg vil slet ikke vide den eksisterer, før jeg står med den i hånden.

Og så må vi se, hvad der sker.

3 thoughts on “Søndagstanker: Bogbutikker (og en udfordring)

  1. Hvor har du ret!
    Jeg læser sjældent synopsen, bagsiden, men jeg genkender som regel coveret, fordi den har været på Goodreads, Instagram eller andet.
    Jeg tror, jeg vil gøre som dig. Næste gang, jeg vil købe en bog, går jeg ned i boghandlen og tager fat i en, jeg ikke kender noget til. Det er hvis de altså har nogle. Det er jo et andet problem… 🙂

    Liked by 1 person

    1. Hvis du ender med at gøre det, så fortæl mig endelig om det! 😀 Jeg gik lige ud i går hurtigt for at se, om jeg var heldig at finde en bog. Men det er rigtigt som du siger, de fleste forfattere kender man af navn og mange bøger har man allerede set et eller andet sted. Der er dog stadig masser af ukendte navne, men så er det jo lige med om de har skrevet bøger, der umiddelbart fanger en!

      Liked by 1 person

Leave a Reply

