Boganbefalinger: Heartbreakers

DSC_0354-1

Der findes masser af bøger, der har knust mit hjerte. Mange af dem har jeg grædt til. Sjovt nok glemmer jeg ofte bagefter, hvilke bøger præcis det nu var, der rørte mit hjerte så grusomt, jeg måtte græde. Men der er enkelte, hvor smerten står meget klart for mig. Ikke engang fordi det altid var tragisk eller trist, men lige så ofte fordi det var smukt, rørende eller bare ramte noget i mig, jeg ikke vidste ord kunne røre.

Fælles for dem er, at de knuste noget i mig, at de fandt vej ind i til mit hjerte og mit sind og klamrede sig fast. De sidder der endnu.

Så hvis du mangler noget at læse på sådan en lidt grå søndag, og ikke har noget imod at det måske kommer til at gøre ondt, så kan de her klart anbefales:

  • Jellicoe Road af Melina Marchetta

Den fineste, og mest rørende YA roman om en ung piges søgene efter sig selv og sandheden om hendes fortid. Den her roman sad i mig så ufatteligt længe efter jeg var færdig med at læse den.

  • Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe af Benjamin Alire Saenz

En af de smukkeste, blideste og ømmeste fortællinger om identitet, kærlighed, familie og venskab. En af de bedste bøger i verden, synes jeg.

  • The Vintner’s Luck af Elizabeth Knox

Ooooh boy. Gør dig klar til seriøst heartbreak. En ung mand går ud blandt druemarkerne, og der møder han en engel. Historien starter fra deres møde til mandens død, og hvordan de to forelsker sig i hinanden over et helt liv.

  • At Swim, Two Boys af Jamie O’Neill

To unge drenge finder hinanden i Irland i 1915. Det bliver et venskab, der vokser sig til kærlighed og tragedie. Et fucking mesterværk af en roman. Jamie O’Neill blev spurgt om han en dag ville skrive en ny roman, og sagde så om den her:”What you need to understand is that that book was my heart. And you can’t just grow a new heart.

  • Call me by your name af Andre Aciman

En ung amerikansk forfatter, Oliver, kommer til Italien for at tilbringe sommeren på et skrive-retreat. Der forelsker han sig i 17-årige Elio, og sommeren er pludselig fuld af begær, længsel og, måske, en helt unik kærlighed og forståelse de aldrig finder igen.

  • So Bright and Delicate af John Keats

John Keats’ breve og digte til hans livs kærlighed, Fanny Brawne, som han mødte ikke længe inden han døde. Ikke fair, men sindssygt smukt.

  • Tell The Wolves I’m Home af Carol Rifka Brunt

Der var et eller andet ved den her roman, der bare gjorde jeg følte noget i mig blev genkendt. Som om den beskrev en oplevelse, jeg ikke helt selv kunne sætte ord på, også selvom jeg aldrig har stået i en situation, som den June står i.

  • A Monster Calls af Patrick Ness

Ung dreng har en mor, der er ved at dø af kræft, og et monster dukker op for at hjælpe ham med at bearbejde sorgen. Jeg tudede nærmest hele bogen igennem. Og filmen også.

  • Human Acts af Han Kang

I en tid, hvor det let kan se ud til at mange af de fundamentale menneskerettigheder og menneskelig empati bliver sat på prøve, så er Human Acts ufattelig relevant. Den beskrive et tragisk, brutalt stykke koreansk historie, men er også en påmindelse om at hvor hård og ond verden kan virke, så er der noget oprørsk i blot at være til og elske.

  • Testament of Youth af Vera Brittain

En klassiker fra første verdenskrig. Den beskriver Vera Brittains liv som sygeplejerske under krigen, og hvordan hun langsomt ikke bare mister alle, hun holder af til krigen, men også hvordan den stjæler optimismen fra verden.

Har I nogle bøger, der er en sikker vej til et knust hjerte?

2 thoughts on “Boganbefalinger: Heartbreakers

  1. Monster er det smukkeste, mest sande, jeg nogensinde har læst. Og set. Jeg forsøgte ihærdigt ikke at vække kæresten, da jeg stortudede mig gennem filmen, mens hans sov. Det lykkedes, måske mest fordi han sover tungt.
    John Keats kan nu også noget med ord. Jeg har en lille sød historie til et af hans digte, måske skulle jeg skrive et indlæg om det en dag. Han skriver så smukt ❤

    Ugly Love af Colleen Hoover græd jeg også rigtig meget til. Og selvfølgelig The Fault in Our Stars. Men intet har endnu slået Monster. Og jeg håber næsten heller ikke, det sker 😉

    Jeg kunne omvendt slet ikke lide Jellicoe Road. Jeg kedede mig hele vejen igennem 😛
    Jeg har ikke læst Aristotle and Dante, men jeg er spændt på når det sker! 😀

    Like

    1. A Monster Calls er SÅ god! Jeg græd også som pisket. Det er sjovt med Jellicoe Road! Det er også, når jeg tænker over det, en meget stille roman, hvor der måske ikke sker så meget. Alligevel ramte den mig bare lige i hjertet 😀

      Åh, The Fault In Our Stars græd jeg også til! Specielt filmen, fordi jeg vidste hvordan den sluttede, så græd bare fra den gik i gang, hah.

      Håber virkelig du får læst Aristotle and Dante! Det er klart en af de smukkeste, fineste bøger, jeg har læst i mit liv.

      Like

Leave a Reply

