Søndagstanker: Drømmebiblioteket

DSC_0488-1

DSC_0498-1

Jeg er, måske lidt overraskende, meget betaget af tanken om fuldstændigt at trimme mit bibliotek. Tanken om at udvælge de bøger, der betyder allermest, dem, der virkelig står mit hjerte nær af den ene eller den anden grund, og udelukkende have dem til at stå fremme. Og på den måde at præsentere alle, der kommer på besøg, for en del af den jeg er uden at de skal spørge.

Det ville uden tvivl også frigøre lidt plads i mit hjem. Jeg er ved at drukne i støv og pladsmangel, fordi jeg kun har tolv kvadratmeter, og bøger suger det til sig.

Og alligevel, hver gang jeg ser på mine bogreoler og overvejer at tynde ekstra meget ud i dem, virkelig slå mig løs, så kan jeg ikke få mig selv til det.

I lang tid var min drøm bare at eje tusindvis af bøger. Så mange bøger jeg kunne dække hele vægge med dem, helt op til loftet. Så mange bøger, jeg skulle bruge en stige til at nå op til dem alle. De skulle være i alle rum i mit hus, så ligemeget hvor man gik hen, så var der altid bøger at se på, at læse i, at betages af.

Kort sagt: drømmen var biblioteket fra Skønheden og Udyret. Sådan er der nok mange, der har det.

Det er egentlig stadig drømmen. Men det handler ikke længere kun om at have mange bøger, og det er ikke på grund af en vision om et overdådigt bibliotek, at der er bøger, jeg ikke kan få mig selv til at smide ud eller give væk.

Det er fordi jeg ikke blot vil have et bibliotek. Jeg vil ikke blot fylde mit hjem med bøger.

Jeg vil fylde det med bøger, som alle og enhver, der besøger mig, kan finde sig selv i. Ligemeget hvem de er, hvor de kommer fra, hvem de elsker, hvem de er tiltrukket af, hvad de er gået igennem, ligemeget om de har en psykisk eller fysisk sygdom, er tykke eller tynde, er kvinder, mænd, transkønnede eller non-binære. Ligemeget hvad, så ønsker jeg at eje en bog, der spejler den, de er. På den ene eller den anden måde. Det er min drøm at, hvem end, der kommer og besøger mig kan finde en lille del af sig selv på mine hylder.

Det er derfor også, tror jeg, blevet denne blogs vision. Ikke bare at læse bøger, men at læse bøger fra alle slags mennesker. Specielt dem, der ikke ligner mig selv.

Der er stadig bøger, jeg smider ud. Dog altid kun bøger, der virkelig var dårlige, bøger jeg aldrig har tænkt mig at læse og som ikke er videre interessante, eller som er så problematiske, jeg ikke vil have dem til at stå. Aldrig bøger, der repræsenterer noget essentielt. Aldrig bøger, jeg tænker andre kunne få noget ud af en dag at finde på mine hylder. Heller ikke bøger jeg måske ikke har tænkt mig at læse, men som en anden måske kunne have gavn af at finde hos mig. Og så kan jeg give den til dem.

Håbet er, at ende med et bibliotek, hvor alle kan finde små dele af sig selv. Og så jeg, engang når jeg er vildt gammel, kan, med mine små rynkede hænder, begynde at give alle mine bøger væk, og med sælsom præcision præsentere alle jeg møder for en bog, der handler om dem.

Mest af alt vil jeg bare gerne have, at mine hylder byder alle velkommen hos mig. Det er drømmen.

DSC_0494-

DSC_0487-1

2 thoughts on “Søndagstanker: Drømmebiblioteket

  1. FANTASTISK indlæg. Jeg har selv ønsket om at rydde op i mine bøger og bogreoler, men jeg synes bare bøger fortæller historier om én. Selvom jeg har købt bøger, som jeg måske havde i sinde at læse på et tidspunkt, men måske ikke helt har lyst til nu, så kan jeg ikke nænne at smide dem væk. Og også med bøger, som jeg måske ikke brød mig så meget om – de fortæller, at jeg gav dem en chance. Men jeg ved det ikke… Kan også godt lide den tanke, du beskriver – kun at eje bøger, der betyder noget essentielt for en.

    Uanset hvad, så har dit indlæg fået mig til at tænke lidt ❤

    Like

    1. Det er et spændende emne! Jeg glæder mig lidt til at se, hvordan mit bibliotek ser ud o 10 år, 20 år og 50 år. Jeg har det tilgengæld omvendt med bøger, jeg ikke kunne lide! Dem kan jeg sagtens smide væk. Eller i hvert fald, hvis ikke jeg mener, de kunne være noget værd for andre en dag. Jeg kan også godt lide tanken om at give bøgerne videre, og sprede glæde til flest muligt. Men så alligevel… lige som dig, så føler jeg jo de siger noget om mig. Så jeg beholder dem!

      ❤ ❤

      Like

Leave a Reply

