Anbefaling: The Secret History of Hollywood

New+Artwork

Hvad nu hvis man kunne få et podcast, der føltes mere som en lydbog? Et podcast, der ikke bare fortalte dig noget, du ikke vidste, men som fik det til at føles som en reel historie? Som totalt opslugte dig i sit univers? Så er det The Secret History of Hollywood du leder efter.

Jeg kan ikke huske, hvor jeg første gang hørte om The Secret History of Hollywood. I hvert fald abonnerede jeg på det ret længe inden jeg faktisk satte mig ned og lyttede til det.

Så snart jeg havde lyttet bare fem minutter indså jeg, jeg havde begået en voldsom fejl.

Det her podcast var som intet andet, jeg havde hørt før. Jeg blev mødt af en behagelig, blød stemme, der med sikker hånd introducerede mig for Hollywoods historie, mere speficikt hvordan The Warner Brothers blev til det selskab vi kender dem som idag.

Det lyder måske ikke så spændende, men tro mig, det er det. Ikke bare fordi det er en historie fyldt med intriger, drama, affærer, og en verden, der bare var mere glamorøs, dekadent og imponerende end filmverdenen lige nu (eller sådan føles det i hvert fald). Men også fordi det er et fucking godt podcast. Det er gribende, opslugende og virkelig, virkelig velproduceret.

Der udkommer kun et par afsnit om året, og hvorfor bliver tydeligt, når man ser på længden af dem. 8 timer, 4 timer, 5 timer. Hvert afsnit er flere timer langt, uden undtagelse. Men så snart jeg kom igang, så blev jeg så fanget af historien, at jeg ønskede hvert afsnit var længere.

8 timer kunne man selvfølgelig let nå op på, hvis ikke man gik op i sit materiale. Men ikke blot er materialet blevet undersøgt ekstremt grundigt, og hvert afsnit derfor ufatteligt lærerigt, men det er også stramt komponeret, og ikke et ord, ikke en lyd, og ikke en scene er malplaceret. Det hele går op i en højere enhed, der både uddanner og underholder, jo dybere man bliver taget med ind bag Hollywoods døre. Det ville være let blot at tage alle de iskolde facts og servere dem uden videre, men her spindes de til en fængende fortælling om mennesker, begivenheder og hvordan de har formet historien.

Sjældent har jeg følt mig så følelsesmæssigt manipuleret af noget – men på den gode måde. Jeg græder konsekvent, og ofte flere gange, når jeg lytter til det. Hollywoods tidlige historie er imponerende, den er fyldt med intriger, drama og helt almindelig hverdag.  Det er storslået og tragisk, der sejres og fejles, og jo mere man lytter, jo mere forstår man, hvordan filmverdenen fungerer – selv den dag i dag.

I hvert “arc” bliver der gået i dybden med enkelte aspekter af historien, som f.eks. Warner Brothers historie, Hitchcocks liv og indflydelse på filmverdenen, eller Universal Studios horror-periode, der gav os en stor del af de horror klassikere og klicheer vi kender idag.

Det hele produceres, indspilles og skabes af én mand, Adam Roche. Hvilket er overvældende imponerende. I hvert afsnit fortsætter han ud af tangenter, der omhandler skuespillere, instruktører eller personer og begivenheder, der spiller en særlig rolle for den overordnede historie, og han kender altid sit materiale helt ud til fingerspidserne. Det er ligemeget hvor komplekst det er, eller hvor mange personer og begivenheder, han skal holde styr på, det hele hænger sammen. Det kan virke en smule underligt første gang han skifter emne, men samtidig føler man sig fuldstændig tryg i hans hænder, fordi han har en helt usædvanlige evne til altid at binde trådene sammen igen, så det pludselig er lysende klart, hvorfor det var inkluderet. Ingen tangent er tilfældig og de er aldrig kedelige.

Det er et podcast, der er ekstremt velproduceret, planlagt og udført. Adam Roche formår at gøre historien om Hollywood, og de personligheder, der var med til at forme det Hollywood vi kender idag, til en fortælling, der er lige så fængende, nærmest, som de film, der kom ud af selv samme periode.

Han besidder viden, indsigt og ikke mindst passion for emnet, der gør at det ikke bare er en trist gentagelse af fakta han kommer med, men et podcast, der føles levende.

Lige nu er det kun én arc, Bullets and Blood, man kan finde, når man søger på podcastet, fordi tidligere afsnit (og måske også nye afsnit) er blevet købt (mener jeg), og vil blive genudgivet senere. Bullets and Blood er dog absolut værd at lytte til (og er i sig selv over 16 timer langt), og han arbejder lige nu på en ny installation, Shadows, der udkommer i maj

Du kan finde alle afsnittene af Bullets and Blood online lige her, eller finde den app, du lytter til podcasts med på din telefon og søge på The Secret History of Hollywood der. Har man en android eller windows telefon, så kan man bruge Pocket Casts app’en (og sikkert også andre apps). Jeg lover – lover – at det er alle de mange timers lyttetid værd. Det er muligt også disse bliver fjernet på et tidspunkt efter Shadows kommer ud, så lyt nu! Eller bare download dem til jeres telefon så I har dem.

Adam laver også podcastet Attaboy Clarence, der handler om klassiske film og  gamle radio shows. Det er kortere, mere afslappet, hyggeligt og nok et af de sjoveste podcasts, jeg hører, hvis man er mere til den slags.

One thought on “Anbefaling: The Secret History of Hollywood

Leave a Reply

