Readathon 2017 opdateringer #1

Det er tid til at begynde dette års første readathon. I dette indlæg vil jeg løbende opdatere med de bøger, jeg får læst, kommentarer, billeder og observationer om, hvor træt jeg er, og – når det bliver rigtig sent – hvor svært det er at læse ord i det hele taget, og hvor meget hellere jeg vil sove. Hvilket jeg nok ender med at gøre…

Ligemeget hvad, så glæder jeg mig til 24 timer med (forhåbentlig) gode bøger, godt virtuelt selskab og uendelige snacks. Held og lykke til alle jer læsere derude ❤

DSC_0765-1

DSC_0810-1

9:42 – Om et par timer går det løs! Mine bøger fra saxo er ikke kommet, desværre. Så jeg må gemme Monstress og Black Panther til en anden gang. Nu vil jeg gå i bad, gøre rent på mit værelse og nok tage et par billeder, så jeg er helt klar kl. 14.

12:10 – Jeg vil nu købe de sidste snacks, lave lidt te og så lave en liste over alle de personer, hvis læsedøgn jeg gerne vil følge. Åh, jeg glæder mig så meget.

14:01 – Så er vi officielt i gang! Min første bog bliver The Day of the Triffids af John Wyndham. Skriften er super lille, så tænker jeg hellere må få den klaret, mens det stadig er lyst. Det er en sci-fi roman, hvor stortset hele kloden bliver blinde efter et kosmisk event, og i kaosset rykker disse triffids ind og begynder at angribe. Tror den bliver sjov!

16:03 – Der er allerede gået to timer! Tiden flyver afsted. Min første bog er glimrende, og faktisk overraskende spændende. Håber I får læst noget godt 🙂

19:14 – Den bog tog mig lidt længere tid end jeg havde troet, men nu har jeg vendt sidste side. Den var ret god, og føltes lidt som en zombie fortælling, bare hvor det ikke er zombies, men store, kødædende planter (der kan bevæge sig rundt!) og blindhed, der har ramt næsten alle på jorden, der får civilisationen til at kollapse. Rigtig fed bog, og vildt interessant idé, der måske specielt nu med global opvarmning får lidt ekstra resonans. Nu vil jeg lave lidt aftensmad, og så vil jeg bevæge mig videre til Nights at the Circus af Angela Carter.

21:43 – Jeg synes, jeg er blevet lidt træt. Det er ikke engang sent, men det at sidde og læse i sin seng er farligt! Jeg er påbegyndt Nights at the Circus, har kun læst 50 sider, men den er indtil videre meget lovende. Inden jeg fortsætter vil jeg gå en kort tur og lige friske mig selv lidt op.

23:45 – Jeg ved ikke, hvad der sker, men har totalt mistet min læselyst. Kan mærke jeg er helt udmattet mentalt, og ikke helt kan overskue at fokusere så intenst som læsningen kræver lige nu. Ikke fordi jeg er søvnig, jeg har bare været for stresset på det seneste og det kan jeg virkelig mærke nu. Måske bør jeg bare gå i seng.

00:05 – Jeg var LIGE ved at give op. Må erkende jeg ikke kan overskue nogle af de bøger, jeg har udvalgt. Så har lagt Nights at the Circus fra mig og i stedet har jeg fundet Equal Rites af Terry Pratchett frem, og den tror jeg er lige, hvad jeg har brug for.

01:01 – Terry Pratchett er den helt perfekte readathon bog. Jeg er dog meget træt, så nu vil jeg sove. Jeg vil forsøge at færdiggøre Pratchett og Carter bøgerne i morgen, hvis jeg kan. Har slet ikke fået læst så meget, som jeg gerne ville denne gang. Men man skal også huske at lytte til sin krop! Håber det går godt for jer andre derude ❤

07:34 – Jeg er oppe igen, og klar til at færdiglæse Pratchett. Jeg har lavet mig lidt te, lidt frisk frugt og så er det ellers i gang med at læse igen.

9:48Equal Rites var en fornøjelse. Måske skal jeg bare altid sætte en Discworld bog på mine readathon læselister.  Nu vil jeg enten forsøge at læse Nights at the Circus færdig eller måske begynde på The Fishermen af Chigozie Obioma.

10:30 – Jeg har taget en lille pause, og læst lidt af Sandman serien af Neil Gaiman. Nu er det tid til at genoptage Nights at the Circus.

12:58 – Jeg er færdig med Nights at the Circus! En fantastisk, lidt magisk realistisk roman om det mærkværdige og utrolige. Vildt fascinerende fortælling. Nu vil jeg læse lidt mere Sandman, og så måske begynde en lille smule på The Fishermen. Jeg kan ikke nå særlig meget af den, men så ved jeg da, hvad jeg skal læse, når readathonet er forbi.

14:03 – Så er dette års readathon forbi. Nu er det tid til at opsummere – og til at tage en lille lur. Håber I alle har haft nogle fantastiske 24 timer, og har fået læst nogle gode bøger.

Opsummering:

Bøger læst:
The Day of the Triffids af John Wyndham
Equal Rites af Terry Pratchett
Nights at the Circus af Angela Carter
Preludes and Nocturnes (Sandman #1) af Neil Gaiman og andre.
The Doll’s House (Sandman #2) af Neil Gaiman og andre.

Antal sider læst: 1295
Timer sovet: 6 timer

I år var et lidt underligt readathon. Jeg fik i sidste ende læst lige så meget som sidste år, hvilket nok skyldes Sandman, der var lidt hurtigere at komme igenne, for har sovet mere og også haft en del sværere ved faktisk at få læst noget.

Da det blev sent kunne jeg virkelig mærke, hvor stresset jeg har været på det seneste, og bare tanken om at skulle være oppe hele natten var slet ikke til at bære. Så jeg endte med at sove det meste af natten. Jeg stod op kl. 7 og læste så videre og færdiggjorde de bøger, jeg ikke var kommet igennem i går aftes.

Alt i alt har det været hyggeligt, og som altid sjovt at være med. Jeg skal dog i fremtiden virkelig være bedre til at forberede min læsestack. Der skal ikke være nogle svære bøger, for så går jeg helt kold. Nights at the Circus var fantastisk, men den var også kompliceret at læse med sin smukke prosa, lange sætninger og begrænsede plot. Lette bøger med spændende plots er nøglen til at kunne holde sig vågen, tror jeg.

The Day of the Triffids var rigtig interessant, og Terry Prachetts Discworld serie er altid vidunderlig at besøge, men Nights at the Circus var nok den bedste af dem – jeg skulle bare ikke have læst den så sent. Jeg er til gengæld blevet meget fanget af Sandman serien, så den vil jeg forsøge at arbejde mig igennem de næste par uger.

En lidt sjov ting: Det er som om, at hver gang jeg sætter en bog på min liste, som jeg bare skal igennem, så får jeg den aldrig læst. Sidste år var det Song of Solomon og i år var det I Capture the Castle. Det er en irriterende tendens!

Hvordan gik det for jer? Og hvad var den bedste bog I læste?

DSC_0799-1

DSC_0823-1

15 thoughts on “Readathon 2017 opdateringer #1

      1. Der kom også et ordentligt regnskyld i Roskilde for en time siden. Det var på mange måder helt rigtigt for dagen.

        Like

    1. Tusind tak ❤ Det var en hyggelig weekend, selvom jeg gik helt kold i går aftes og endte med at sove i stedet for at læse. Men som altid var det en fornøjelse at være med ❤

      Like

  1. Min bedste bog var “The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde”. Læste den igår nat og blev faktisk helt freaket ud, fordi Mr. Hyde er beskrevet meget sparsomt, men meget foruroligende, så min fantasi kunne løbe helt løbsk. Jeg var tæt på at overbevise mig selv om, at han stod ude i min gang 😀

    Like

    1. Ej, havde slet ikke tænkt over, hvor creepy det ville være at læse en uhyggelig bog midt om natten :O Jeg husker også den bog som ret god, og Mr. Hyde er bare ubehagelig, så jeg ville nok også lige have tjekket en ekstra gang alle steder inden jeg gik rundt i min lejlighed 😛

      Like

  2. Jeg er helt enig med dig omkring Terry Pratchett. Elsker hans Discworld-serie, og Equal Rites er så skøn. Lyder som om du fik læst nogle gode bøger, selvom det ikke helt gik som du håbede på.

    Like

    1. Jeg fik læst nogle rigtig gode bøger, så det var dejligt. Jeg tror, jeg vil sætte en Discworld bog på alle mine readathon lister i fremtiden, så har jeg også en undskyldning for at blive ved med at købe flere af de fine bøger i serien 😉 😀

      Like

Leave a Reply

