Summer of Reading Women 2017

DSC_0661-1

Det er endnu engang blevet tid til en sommer fyldt med kvindelige forfattere. Som i  2015 og 2016 vil jeg tilbringe min sommer med primært at læse kvindelige forfattere. I år har jeg to mål, der er lidt i strid med hinanden. Jeg vil rigtig gerne arbejde mig igennem nogle af de mange bøger, jeg allerede ejer. Men jeg vil også virkelig gerne gøre min sommer så divers som muligt, og da mange af de bøger jeg ejer ikke ligefrem falder i den kategori, så er jeg nok nødt til at købe nogle bøger til.

Ideen med projektet er at få læst flere kvindelige forfattere, og så vil jeg gerne nå op på at have læst lige så mange romaner skrevet af kvinder, som af mænd. Lige nu ser tallene således ud:

Mænd: 353
Kvinder: 236

Så der er lidt vej til målet.

Her er en liste over nogle af de romaner, jeg rigtig gerne vil have læst og har optimistiske planer om at komme igennem. Listen ændrer sig altid, men det er rart at starte ud med et konkret mål og så afvige fra det som det passer.

  1. The Gentleman’s Guide to Vice and Virtue af Mackenzie Lee
  2. When Dimple Met Rishi af Sandhya Menon
  3. Krigen har ikke et kvindeligt ansigt af Svetlana Alexievich
  4. The Bloody Chamber and Other Stories af Angela Carter
  5. The Fifth Season af N.K. Jemisin
  6. A Visit from the Goon Squad af Jennifer Egan
  7. Possession af A.S. Byatt
  8. Half of a Yellow Sun af Chimamanda Ngozie Adichie
  9. Ravnenes Hvisken af Malene Sølvsten
  10. Mrs. Dalloway af Virginia Woolf
  11. There but for the af Ali Smith
  12. A Wave In The Mind af Ursula Le Guin
  13. The Secret History af Donna Tartt
  14. Traitor’s Moon af Lynn Flewelling
  15. The Wrath and the Dawn af Reneé Ahdieh
  16. The Glorious Heresies af Lisa McInerney

Jeg har næsten tre måneders ferie og meget få planer, så der bør være masser af plads til at få læst nogle bøger. Specielt fordi det første halve år af 2017 virkelig ikke har budt på meget læsning i forhold til, hvad jeg plejer, så jeg er mere end klar til at dykke ned i bøgerne.

I er alle sammen velkomne til at deltage, så meget I har lyst til. De fleste af mine posts på instagram vil være tagget med #SoW17 eller #SummerofWomen2017, og I skal endelig bare tagge jeres billeder og kommentere, hvis I læser en god bog af en kvindelig forfatter.

Har I nogle forslag til gode bøger, jeg kan læse? Og hvilke sommerbøger glæder I jer til at gå i gang med?

 

10 thoughts on “Summer of Reading Women 2017

    1. Det er jeg glad for at høre! Jeg vidste slet ikke det var en morsom roman, faktisk lidt omvendt? Jeg ved ikke, hvorfor jeg havde den tanke. Men nu glæder jeg mig lidt mere til at gå i gang med den 😀

      Like

  1. “Half of a Yellow Sun” og “The Secret History” er også på min læseliste 🙂 “A Visit from the Goon Squad” har jeg læst og husker den som ret unik. “Mrs. Dalloway” har jeg også læst, men må indrømme at jeg næsten intet kan huske fra den. Måske skal jeg øve mig noget mere på at læse stream of consciousness… Glæder mig særligt til at høre din mening om “Krigen har ikke et kvindeligt ansigt”, den skulle være så smuk og barsk.

    Like

    1. Jeg er lige gået i gang med “Krigen har ikke et kvindeligt ansigt” og den er allerede virkelig smuk og virkelig hård. Jeg tror, den bliver fantastisk, men også svær læsning.

      Stream of consciousness kræver så meget energi og fokus, så det kan jeg kun, når jeg er helt frisk. Men Woolf er det værd. Jeg læste lige “Orlando”, og den var meget lettere at komme igennem, fordi den ikke brugte det. “A Visit from the Goon Squad” er jeg også ret spændt på, for ved ikke helt, hvad jeg kan forvente af den.

      Like

Leave a Reply

