“Goldie Vance” (Vol. 1) af Hope Larson og Brittney Williams

Goldie Vance (Vol. 1) skrevet af Hope Larson, illustreret af Brittney Williams, udgivet: 2016, 112 sider, Boom! Studios.

DSC_1018-3

Jeg elsker mysterier, krimier, sommeratmosfære og diversitet. Baseret på de få kriterier, så er Goldie Vance måske den perfekte grafiske roman.

Titelkarakteren Goldie (Marigold) Vance arbejder i parkeringen på Crossed Palms Resort i Florida med sin far, men tilbyder også sine evner som privat detektiv, når muligheden byder sig og hun får lov at assistere hotellets detektiv. Den første historie, som denne volume dækker, handler om en halskæde, der forsvinder, og hvis ejermand kort efter også er sporløst borte. Det bliver hurtigt et kapløb med tiden, som Goldie forsøger at opspore den forsvundne gæst og redde ham, inden dem, der har taget ham, opdager han ikke har halskæden.

Jeg var fra allerførste side charmeret og fængslet af historien. Illustrationerne specielt finder jeg ufatteligt charmerende, og de er med til at give fortællingen en helt bestemt stemning. De milde, varme farver og den bløde tegnestil giver en let, elegant og behagelig atmosfære. Man forstår fra det første, at der her ikke vil være tale om voldelige eller voldsomme forbrydelser, men snarere mysterier, hvor alle vil slippe afsted med livet og humøret i behold.

Det er ikke nemt at holde en let tone uden at blive overfladisk eller fjollet, men det lykkes for Larson og Williams. De forstår at skrive interessante karakterer, et vovet mysterie og skabe en by i 60’erne, hvor alt tilsyneladende kan ske. At læse Goldie Vance var på mange måder, som at tage på en solrig ferie, blot for at opdage nogen er blevet kidnappet undervejs og du er pludselig midt i efterforskningen. Det er som at gå direkte ind i en Agatha Christie eller Nancy Drew roman, blot tilsat lidt tiltrængt diversitet.

Goldie er også en hovedperson, det er svært ikke at holde af. Hun er en stædig, skarp, loyal og intelligent ung kvinde, der tydeligt er skabt til at være detektiv, og som ikke giver op på et mysterie, når først det er sat i gang. Jeg elskede også hendes bedste veninde, Cheryl, der gerne vil være astronaut, samt hotellets egentlige detektiv, den ret akavede, men oprigtige Walt. Og så var jeg vild med Goldies crush, Diane, der arbejder i en musikbutik, er klar på et eventyr og er en total babe. Der er nogle fabelagtige karakterer, der hver især har deres egen personlighed og unikke plads i historien.

Selvom Goldie Vance placerer sig tidsligt i noget, der ligner 60’erne, så den bryder også konsekvent med de konventioner, det normalt medfører. Goldie er barn af et interracial par, der nu er skilt, hvilket er så rart at se portrætteret. Skilte forældre er overraskende nok ikke så almindelige i fiktionen, og specielt ikke skilte forældre, der stadig er venner. Goldie selv er også forelsket i en anden kvinde, og hendes bedste veninde, far og hende selv er brune. Men der er alligevel ingen diskrimination. Larson og Williamson har tydeligvis valgt perioden baseret på dens æstetik og stemning, og har prompte ignoreret alt det andet. Det fungerer overraskende godt, mest fordi de tydeligvis har sat det som mål, at skabe et univers, der er genkendeligt, men lige lidt mere eventyrligt og interessant.

Det var også det, jeg var mest charmeret af, da jeg læste historien. Nemlig den måde, de formår at skabe et univers, hvor smykketyveri, kidnapning, og en mor, der arbejder som havfrue i et akvarium, alle virker som helt almindelige ting, der sagtens kan ske. St. Pascal, byen de bor i, virker derfor som et sted, hvor alt kan ske, og hvor der venter eventyr lige om hjørnet. Hvor det bizarre, det mystiske, og det almindelige eksisterer side om side.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare, hvorfor jeg faldt så hurtigt og så overbevisende for Goldie Vance. Den giver mig en varm og lykkelig følelse indeni. Det er et univers, hvor jeg ved, jeg er velkommen. Hvor jeg kan få en milkshake, nyde stranden, og løse et mysterie på samme tid. Det er en perfekt, idealiseret verden, og jeg er så glad for, jeg kan få lov at drømme mig ind i den for en stund.

Jeg har uden tvivl tænkt mig at læse hele serien, og er så glad for, jeg tilfældigt faldt over den. Det er den perfekte sommerlæsning, og den kombinerer så mange af de ting, jeg elsker allermest. Det er oprigtigt, som om nogen har lavet den specifikt til mig. Den slags læseoplevelser er de bedste.

DSC_0004-4

2 thoughts on ““Goldie Vance” (Vol. 1) af Hope Larson og Brittney Williams

Leave a Reply

