Anbefalinger #11

anbefalinger-1

Det er blevet september, og vi har officielt lagt sommeren bag os. Nu er det tid til efterårets flammende blade, mørke aftener, uldne sweaters og te under varme tæpper. Det er også tid til studiestart. Jeg starter på min kandidat på mandag og jeg glæder mig til at bevæge mig tilbage til litteraturens verden. Journalistik tog næsten livet af mig.

Men mens jeg nyder de sidste par ferie dage, så kan I nyde lidt anbefalinger.

  • The Shop Around the Corner. Jeg havde fuldstændigt glemt alt om den her film, selvom jeg faktisk har set den (det har I sikkert også), indtil jeg lyttede til Attaboy Clarence (episode 8), hvor der i et afsnit blev spillet en radiodrama version af filmen. Det er denne film You’ve Got Mail er baseret på, og den er, synes jeg, ligeså fin, hvis ikke endnu finere. Den perfekte romantiske komedie at se eller gense på en regnvejrsdag. Eller hvis man bare vil smile lidt af en charmerende James Stewart og Margaret Sullavan.
  • En anbefaling der ikke er en ting, men snarere noget I kan gøre! Jeg er begyndt at sende postkort til venner og bekendte. Jeg spurgte på twitter om nogen kunne tænke sig et brev/kort og et par svarede. Så nu sender jeg små kort og breve ude til folk, jeg kender. Der er virkelig intet helt så opmuntrende som at åbne sin postkasse og finde et vaskeægte håndskrevet brev. Så dét synes jeg I skal gøre. Udvælg et par venner, køb et billigt kort eller skriv et lille brev og send det afsted. Det vil med garanti få dem til at smile. Og her er et lille tip: Skriv altid noget pænt om dem, noget der også er sandt. Fortæl dem, hvad de betyder for dig. Make their day.
  • Call Me By Your Name af André Aciman er en af mine yndlingsromaner, og nu er den blevet til en film. Jeg glæder mig så helt ubeskriveligt til at se den, så meget at jeg slet ikke kan være i min krop. Bogen er en af den slags romaner, som jeg stadig – flere år efter jeg læste den første gang – bliver helt omtumlet af at tænke på. Den er så stærk, den er så ægte, den er så gennemtrængende, insisterende fantastisk. Og jeg glæder mig til filmen. Jeg håber, den har fanget romanens atmosfære, og det ser det ud til den har. Så se den, læs den, og glæd jer til at mærke den i hele kroppen, helt ind i det inderste.
Leave a Reply

