Tilbageblik: August, fødselsdag og Louisiana Literature

DSC_0764-1

Bøger, jeg fik læst: 8.

Bøger, jeg anskaffede mig: 10. Jeg fik købt et par Siri Hustvedt romaner, i forbindelse med at hun gæstede Aahus (A Woman Looking At Men Looking At Women og The Blazing World) og jeg glæder mig meget til begge, som jeg også fik signeret. Jeg købte også, lidt spontant, The New York Trilogy af Paul Auster så han kunne signere den til Louisiana Literature (hvilket han gjorde!). Jeg fik Transfervindue af Maria Gerhardt og Emma Gad For Hvide af Anne Neye i fødselsdagsgave af min mor. Transfervindue fik jeg egentlig i juli, men de ryger lige sammen, som fødselsdagsbøger. Derudover købte jeg en masse andre romaner til Louisiana Literature. Det blev til Arv og Miljø af Vigdis Hjort, som jeg endte med ikke at se, men hun kommer til Aarhus senere i år. Voldens Historie af Édouard Louis, Swing Time af Zadie Smith, og At Leve af Yu Hua. Og så købte jeg Want af Cindy Pon bare fordi jeg havde lyst.

Bøger, jeg skaffede mig af med: Ingen endnu! Har lagt en del til side, men i stedet for at give dem til genbrug, så tænker jeg at lave en hylde herhjemme, hvor jeg stiller dem. Så kan dem, der besøger mig, se dem igennem og tage en med hjem, hvis de vil. Lidt inspireret af den her artikel.

Mest mindeværdige læseoplevelse: Mrs. Dalloway af Virginia Woolf, der rørte et eller andet i mig, jeg ikke helt kan sætte ord på, og The Underground Railroad af Colson Whitehead, der er en enormt kraftfuld og eminent fortælling.

Livet udover bøgerne: Jeg startede måneden ud med at være en uge på European Film College, på et kursus hvor vi lærte at skrive manuskripter til film og tv. Det var vildt fascinerende og lærerigt, så nu må vi se om jeg fortsætter med det. Jeg fyldte også 26 år i august (åh gud, jeg er tættere på 30 end på 20 nu, shit). Jeg holdt fødselsdag med hele min familie i juli, så min rigtige fødselsdag blev blot fejret på dagen med min mor og det var en vidunderligt afslappet og glad dag. Jeg var også til Louisiana Literature fredag og lørdag, der var en fantastisk oplevelse, og så var jeg så heldig at se Siri Hustvedt hele to gange, da hun var i Aarhus.

(Læse)mål for september: Uni er startet igen, så det er det primære jeg skal læse til. Derudover så vil jeg igennem N.K. Jemisins serie The Broken Earth. Jeg er allerede startet på The Fifth Season, og den er imponerende og ubehagelig og helt uovertruffen. Jeg skal også have fundet mig nogle efterårsbøger, for at fejre det endelig igen er blevet min yndlingsårstid.

 Her er en liste over de bøger, jeg fik læst:
DSC_0817-1

 

Leave a Reply

